V pořadu VOLBY 2025 na XTV na téma "Veřejnoprávní média, koncesionářské poplatky" diskutovali s moderátorem Lubošem Xaverem Veselým lídr Plzeňského kraje za hnutí STAČILO! Vítek Prokop a lídr kandidátky strany Motoristé sobě v Moravskoslezském kraji a předseda mládežnické organizace Motoristů "MotorGen" Matěj Gregor.
V období od 1. do 9. května 2025 proběhl exkluzivní průzkum agentury SANEP pro XTV, který si kladl za cíl zjistit vztah české veřejnosti k Českému rozhlasu. Na reprezentativním vzorku 2 650 respondentů ve věku 18 a více let byla metodou CAWI zjišťována míra poslechovosti, důvěry a hodnocení objektivity tohoto veřejnoprávního média. Výsledky přinášejí alarmující zprávu: Český rozhlas má problém s důvěrou veřejnosti i se svou samotnou sledovaností.
Český rozhlas poslouchá jen čtvrtina obyvatel
Základním zjištěním průzkumu je velmi nízká poslechovost. Na otázku „Posloucháte vysílání Českého rozhlasu?“ odpovědělo kladně pouze 24,1 % respondentů. Naopak 75,9 % dotázaných přiznalo, že Český rozhlas neposlouchají vůbec. Taková čísla jsou pro veřejnoprávní médium, které je financováno povinnými koncesionářskými poplatky, mimořádně nepříznivá.
Rozdělená důvěra a silná polarizace společnosti
Na otázku týkající se důvěry občanů v Český rozhlas se odpovědi veřejnosti výrazně rozdělují. 30,2 % respondentů označilo Český rozhlas za „důvěryhodný“, dalších 19,1 % za „spíše důvěryhodný“. Na druhé straně však 26,3 % jej považuje za „nedůvěryhodný“ a 14,3 % za „spíše nedůvěryhodný“. Zbývajících 10,1 % dotázaných odpovědělo „nevím“.
Tato data ukazují, že důvěra v Český rozhlas není ani zdaleka univerzální. Celkem 40,6 % respondentů má o důvěryhodnosti pochybnosti, což je srovnatelné s podílem těch, kteří rozhlas považují za důvěryhodný (49,3 %).
Objektivita vysílání pod palbou kritiky
Podobně rozdělený je názor veřejnosti na zpravodajství a publicistiku. Na otázku „zda-li lidé považují zpravodajské a publicistické pořady Českého rozhlasu za vyvážené a objektivní“ odpovědělo 41,7 % respondentů, že ano. Naproti tomu 38,1 % je označilo za „nevyvážené a neobjektivní“. Zbytek dotázaných (20,2 %) si nedokázal udělat názor.
Tento výsledek opět naznačuje silnou polarizaci a nedostatečnou důvěru části veřejnosti v novinářskou integritu tohoto média.
Povinné poplatky v ohrožení?
V kontextu nízké poslechovosti a polarizovaného vnímání důvěryhodnosti se znovu otevírá otázka financování Českého rozhlasu. Povinné koncesionářské poplatky jsou dlouhodobě předmětem kritiky, zejména ze strany těch, kteří rozhlas neposlouchají, a přesto jej musí platit. Zjištění, že téměř 76 % populace rozhlas vůbec nesleduje, může posloužit jako silný argument pro přehodnocení tohoto modelu.
Psali jsme:
Důvěra v ČT je nízká. Drtivá většina Čechů ji nesleduje, ukázal SANEP
Z exkluzivního průzkumu společnosti SANEP pro XTV vyplývá, že Český rozhlas čelí vážné výzvě v oblasti důvěry i relevance. Přestože stále existuje nemalá skupina jeho příznivců, většina české veřejnosti jej neposlouchá a téměř polovina populace o jeho objektivitě pochybuje. V době informačního přetlaku, fragmentace médií a nárůstu alternativních zdrojů zpravodajství se Český rozhlas musí zamyslet nad tím, jak znovu oslovit a přesvědčit veřejnost o svém významu a kvalitě.