Kauza IKEM. Jaké trestné činy může policie zkoumat?

politika

Robert Šlachta podává trestní oznámení kvůli zakázkám v IKEM a CKTCH. Senátor a předseda hnutí Přísaha předkládá důkazy o manipulacích a navrhuje konkrétní skutkové podstaty trestných činů.

Kauza IKEM. Jaké trestné činy může policie zkoumat?
Ivan Netuka (IKEM), poradce premiéra
30. září 2025 - 06:03

V předchozích čtyřech dílech se redakce serveru prvnizpravy.cz věnovala popisu podezřelé cenových rozdílů, technického nastavení zakázek, rozdělení trhu mezi dvě firmy a neprůhlednými maržemi. Pátý díl se zaměřuje na samotné jádro trestního oznámení senátora Roberta Šlachty, tedy na právní kvalifikaci možného jednání jednotlivých osob, firem a institucí. Ze zhruba dvacetistránkového dokumentu vyplývá, že Šlachta považuje situaci za natolik závažnou, že by mohla naplňovat více skutkových podstat trestných činů zároveň. Za nejzávažnější považuje zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a zneužití pravomoci úřední osoby. Kromě toho upozorňuje také na možné naplnění skutkových podstat přijetí úplatku, porušení povinnosti při správě cizího majetku a uzavření zakázané dohody narušující hospodářskou soutěž.

Klíčovým bodem oznámení je tvrzení, že zakázky v IKEM a CKTCH byly od počátku nastaveny tak, aby zvýhodnily konkrétní firmy, a to buď skrze technické specifikace, nebo záměrné rozdělení trhu. Pokud by se prokázalo, že osoby odpovědné za tvorbu zadávací dokumentace vědomě formulovaly podmínky tak, aby vyloučily konkurenci a umožnily vítězství předem vybraného dodavatele, mohlo by jít o trestný čin podle § 256 trestního zákoníku (zjednání výhody při zadání veřejné zakázky). Tato skutková podstata postihuje nejen samotné zadavatele, ale i ty, kdo jim k takovému jednání napomáhali. Přitěžující okolností by v tomto případě bylo, že se jednání mělo odehrávat opakovaně a systematicky.

Šlachta dále poukazuje na možný střet zájmů u osob ve vedení nemocnic, zejména u profesora Ivana Netuky v IKEM. Ten měl jako přednosta Kliniky kardiovaskulární chirurgie přímý vliv na schvalování zadávacích podmínek. Pokud by se prokázalo, že se zároveň přímo či nepřímo podílel na ekonomických rozhodnutích ve prospěch firmy Omnimedics, mohlo by jít o trestný čin zneužití pravomoci úřední osoby dle § 329. V oznámení se výslovně hovoří o možném „majetkovém či jiném prospěchu“ pro osoby, které zakázky ovlivnily. Pokud by se prokázalo, že se tak stalo prostřednictvím třetích osob, nastrčených firem či zahraničních struktur, mohlo by jít i o přijetí úplatku.


Trestní oznámení se opírá rovněž o judikaturu Nejvyššího soudu, konkrétně rozhodnutí sp. zn. 5 Tdo 467/2021. To řešilo případ dotačního podvodu, kde osoba rozhodující o přidělení dotace zároveň pomáhala připravovat podklady pro konkrétního žadatele. Nejvyšší soud tehdy konstatoval, že i neformální pomoc může naplnit znaky trestného činu, pokud dojde ke zkreslení rovnosti podmínek. Šlachta na tomto základě argumentuje, že pokud někdo z nemocnice formuluje zadávací podmínky ve prospěch jediné firmy, ať už z důvodů osobního prospěchu, nebo na základě jiných vazeb, pak se nejedná o běžnou správu veřejných prostředků, ale o manipulaci zakázky.

Samostatnou kapitolou je možný trestný čin porušení povinnosti při správě cizího majetku podle § 220. Pokud nemocnice nakupovaly přístroje o 25 % dráž než by bylo možné při standardním konkurenčním řízení, a pokud zároveň nebyl podniknut žádný pokus o oslovení více dodavatelů nebo vytvoření konkurenčního tlaku, může podle Šlachty jít o nehospodárné nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění. Tato povinnost přitom plyne jak ze zákona o finanční kontrole ve veřejné správě, tak ze zákona o veřejném zdravotním pojištění. V době akutního nedostatku prostředků ve zdravotnictví může mít podobné jednání dopad v řádu stovek milionů korun.

Šlachta rovněž zvažuje možné naplnění skutkové podstaty podle § 248 trestního zákoníku, což je zakázaná dohoda narušující hospodářskou soutěž. Tato skutková podstata by se mohla vztahovat na případnou neformální dohodu mezi firmami Omnimedics a Cardion o rozdělení trhu. I bez přímých důkazů by mohl postačovat opakovaný vzorec chování: žádná z firem se nikdy neúčastnila zakázky v teritoriu druhé, bez objektivního ekonomického nebo technologického důvodu. Pokud by se navíc prokázalo, že o této praxi věděli i zástupci nemocnic a nijak proti ní nezasáhli, mohli by být sami součástí organizované struktury, která takové rozdělení trhu udržovala.


Z hlediska důkazní strategie Šlachta navrhuje, aby policie zajistila e-mailovou a interní komunikaci vedení IKEM a CKTCH, všechny podklady k přípravě zadávací dokumentace, včetně návrhů, připomínek a změn parametrů. Dále doporučuje prověřit účetní záznamy a majetkové přiznání osob, které se na rozhodování podílely, a to zejména s ohledem na možné majetkové příjmy, které se neobjevují v oficiálních výplatních dokumentech. Zvláštní pozornost si zaslouží smlouva mezi firmou Omnimedics a lichtenštejnskou společností z roku 2021 na více než 81 milionů korun. Pokud by se prokázalo, že tyto prostředky byly zpětně převáděny do Česka nebo směřovaly na účty propojené s konkrétními osobami, šlo by o závažné podezření na legalizaci výnosů z trestné činnosti.

(Kovář, prvnizpravy.cz, foto: zai)


Anketa

Prezident Pavel si nárokuje, aby Babiš upravil programové prohlášení vlády. S kroky prezidenta Pavla: