Obcím končí éra radarového Eldoráda, nová vláda jim utne výdělek

politika

Vláda plánuje odebrat obcím výnosy z rychlostních radarů, které se pro mnohé staly zásadním příjmem. Připravuje tím zásadní změnu financování samospráv. Jaké dopady to bude mít, vysvětluje ekonom Lukáš Kovanda.

Obcím končí éra radarového Eldoráda, nová vláda jim utne výdělek
Lukáš Kovanda, ekonom
14. listopadu 2025 - 05:30

V českých obcích se rozhořela debata o budoucím financování jejich rozpočtů. Mnohá města si v posledních letech zvykla na stabilní příjem z rychlostních radarů, který jim pomáhal udržet vyrovnané hospodaření bez nutnosti zvyšovat daně nebo žádat o další dotace. Plán vlády odebrat obcím výnosy z těchto pokut tak přichází jako zásadní zásah do systému, který si řada samospráv osvojila jako spolehlivý zdroj prostředků na provoz i investice.

Změna má předat výnos z pokut Státnímu fondu dopravní infrastruktury a obcím ponechat jen část pokrývající náklady na samotné radary. Podle ekonoma Lukáše Kovandy tím obce přijdou o významné peníze, které jim v některých případech roky tvořily pevnou součást rozpočtu. Kovanda dále upozorňuje na dopady chystaných kroků i na to, jak výrazně se radarové příjmy mezi jednotlivými městy liší.

„Nová vláda chce obcím vzít výnos z pokut z radarů měřících rychlost projíždějících aut. Obcím a městům v Česku by se tak zavřel jejich zlatý důl, nejvíce by zaplakali ve Vimperku, Slavkově u Brna nebo v Hranicích na Moravě. 

Bez nutnosti zvyšovat daně, žádat o dotace či snižovat výdaje dokázaly některé české obce a města zlepšit své hospodaření. Stačí vhodně umístěný radar, důsledná administrativa a trochu trpělivosti. Pokuty za dopravní přestupky, zejména za překročení rychlosti, se totiž v některých městech staly stabilním a vítaným zdrojem příjmů – často výnosnějším než menší místní daně. Vznikající vláda však ve svém programovém prohlášení hlásá, že obcím výdělek z radarů uzme. Stal by se pak příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. Obcím by zůstala pouze ta část výnosu z pokut, která pokrývá náklady, které s radary mají, jako je nájem či údržba.


Obcím by se tak zavřel zlatý důl. Nejde přitom o nic skrytého či nezákonného – spíše o nenápadný, leč překvapivě výnosný nástroj fiskální politiky na úrovni samospráv. Každá obálka s pruhem tak není jen výchovným nástrojem, ale i přímým přísunem hotovosti do obecní kasy.

Rozdíly mezi jednotlivými městy a obcemi jsou však značné. Zatímco někde řidiči "přispívají" na provoz města v řádu stokorun ročně, v přepočtu na obyvatele, jinde už částky šplhají ke čtyřciferným hodnotám. A to už zdaleka nejsou jednotlivé výjimky, ale o důmyslně nastavený systém, jehož výstupem je konkrétní rozpočtová položka – často v řádu desítek milionů korun.

Pomyslným vítězem v přepočtu na obyvatele je jihočeský Vimperk, který s necelými 17,5 tisíce obyvatel inkasoval za rok 2024 přes 24 milionů korun (viz tabulka níže). To odpovídá přibližně 1 406 korunám na obyvatele. Na paty mu šlape Slavkov u Brna (1 069 Kč), Hranice na Moravě (974 Kč).

Výběr několika dalších měst – například Benešov, Židlochovice, Přeštice, Frýdlant nad Ostravicí či Rosice – ilustruje, že tento způsob rozhodně není okrajovým jevem. Tato skupina menších a středně velkých měst v souhrnu za rok 2024 vybrala více než 196 milionů korun. A to je řeč o necelé desítce. Při plošnějším rozšíření by podobný přístup mohl generovat výnosy v řádu stovek milionů až nižších miliard korun ročně.


Důvodem, proč příjmy z pokut rostou, je mimo jiné rychlý nárůst počtu radarů. V Česku je aktuálně v provozu přes 400 stacionárních a úsekových měřičů rychlosti a další přibývají. S tím, jak se technologie zlevňují a automatizace vyhodnocování zefektivňuje, se zvyšuje i pravděpodobnost, že se na výběru pokut podílí stále více měst.

Je férové dodat, že vysoké výběry pokut nutně neznamenají šikanu řidičů. V mnoha případech se měří na místech s logickým bezpečnostním opodstatněním – u škol, nemocnic či přechodů pro chodce. Města také argumentují, že pokuty nejsou cílem, ale prostředkem.

Ať už je motivace jakákoli, jedno je zřejmé – příjmy z pokut se v některých městech staly klíčovou součástí rozpočtu, často tvořící několik procent celkových příjmů,“ napsal na síti X ekonom a hlavní analytik Trinity Bank Lukáš Kovanda.

(Beneš, prvnizpravy.cz, repro: cnn prima)


Anketa

Prezident Pavel si nárokuje, aby Babiš upravil programové prohlášení vlády. S kroky prezidenta Pavla: