Nová data také ukazují, že většina obyvatel vysílání ČT vůbec nesleduje a volá po hluboké reformě či úplném zrušení veřejnoprávního modelu. Pojďme se podívat, jaká je ekonomická realita.
Porovnání sledovanosti a počtu zaměstnanců
V roce 2024 byla Česká televize (ČT) podle oficiálních dat stále nejsledovanější televizní skupinou v Česku s podílem 30,43 % ve skupině 15+, následovaná skupinami TV Nova (26,89 %) a TV Prima (26,83 %). Zdánlivě vyrovnaná čísla však skrývají zásadní rozdíl, kterým je efektivita provozu.
• Česká televize (ČT)
Počet zaměstnanců: 2 992
Sledovanost (celodenní podíl): 30,43 %
Sledovanost na 1 zaměstnance: 0,01017 %
• TV Nova
Počet zaměstnanců: cca 860
Sledovanost (celodenní podíl): 26,89 %
Sledovanost na 1 zaměstnance: 0,03126 %
• TV Prima
Počet zaměstnanců: cca 500
Sledovanost (celodenní podíl): 26,83 %
Sledovanost na 1 zaměstnance: 0,05366 %
Z těchto dat vyplývá, že TV Prima je téměř pětkrát efektivnější než Česká televize, pokud poměříme sledovanost na počet zaměstnanců. Také Nova vykazuje více než trojnásobně vyšší produktivitu na zaměstnance než veřejnoprávní ČT.
Většina lidí ČT nevěří a nesleduje ji
Exkluzivní květnový průzkum společnosti SANEP pro XTV ukázal, že krize důvěry a relevance veřejnoprávního média je hlubší, než si mnozí připouštěli:
• 77,7 % obyvatel uvedlo, že nesleduje vysílání České televize
• 49,6 % lidí jí nevěří (z toho 37,5 % vůbec, 12,1 % spíše ne)
• Pouze 36,2 % občanů jí vyjadřuje důvěru
Tato čísla ukazují zásadní odtržení ČT od většinového publika. Přesto je její rozpočet krytý povinnými poplatky od všech domácností bez ohledu na to, zda její služby využívají. Tento rozpor mezi „univerzálním financováním“ a „menšinovým dosahem“ je hlavním zdrojem současné veřejné frustrace.
Financování prostřednictvím poplatků? Veřejnost říká „NE“
Agentura SANEP se ve svém výzkumu pro televizi XTV dotazovala i na postoje k samotnému financování ČT. Výsledky jsou jednoznačné:
• 75,5 % respondentů nesouhlasí se zvýšením poplatků
• 71,7 % je proti tomu, aby poplatky zůstaly hlavním zdrojem financování ČT
• Pouze 14,2 % podporuje současný systém
Ještě závažnějším signálem je otázka budoucnosti České televize:
• 39,4 % lidí si přeje její úplné zrušení
• 28,3 % by preferovalo, aby se ČT financovala sama, jako komerční stanice
• Pouhých 7,2 % by zachovalo současný model poplatků
Problém důvěry a nestrannosti
Část veřejnosti vnímá Českou televizi jako příliš úzce profilovanou instituci, která neodráží pluralitu názorů. Kritici často zmiňují ideologický sklon některých pořadů, absenci skutečně oponentních hlasů v debatách a odtržení od potřeb běžného diváka. Tato percepce, ať už oprávněná či nikoli, významně přispívá k propadu důvěry a nízkému zájmu o její program.
Tři různé světy, tři odlišné přístupy
Zatímco TV Prima a TV Nova ukazují, že je možné provozovat rozsáhlé vysílání efektivně, s relativně malým počtem zaměstnanců a bez nuceného financování diváků, Česká televize zůstává obřím, ale pomalu se vzdalujícím kolosem, který operuje s výrazně vyššími lidskými i finančními zdroji, avšak za cenu klesající důvěry a sledovanosti.
Veřejnost současně dává jasně najevo, že současný model veřejnoprávních médií je přežitý, nepružný a neudržitelný bez zásadní reformy.
Reforma financování a fungování České televize se tak stává nejen politickým, ale i společenským imperativem. Otázkou zůstává, zda se tato změna uskuteční včas a také, zda bude mít ještě komu sloužit.
Použité zdroje: Výroční zpráva ČT 2023, mediaguru.cz, mediar.cz, SANEP pro XTV