Žloutenka A v hledáčku Evropy. Zahraničí varuje turisty, stát mlčí

politika

Zahraniční média v posledních dnech varují turisty před cestami do České republiky kvůli epidemii žloutenky A. Kritika míří i na nejasnou komunikaci státu a absenci jednotné celostátní kampaně.

Žloutenka A v hledáčku Evropy. Zahraničí varuje turisty, stát mlčí
Barbora Macková, hlavní hygienička
15. prosince 2025 - 06:03

Zahraniční obraz České republiky se v souvislosti s epidemií žloutenky A v posledních dnech dál proměňuje. Zatímco ještě na podzim šlo především o zprávy určené odborné veřejnosti, nyní se téma dostává do hlavního proudu evropských médií zaměřených na cestování a spotřebitele. Německá, švýcarská i rakouská média otevřeně varují své čtenáře před cestami do Česka a doporučují zvýšenou opatrnost, hygienu a očkování. Český stát přitom nadále postrádá jednotnou komunikační odpověď, která by byla srozumitelná nejen domácím obyvatelům, ale i zahraničním návštěvníkům.

Redakce se v této souvislosti obrátila s dotazy týkajícími se epidemie, koordinace opatření a komunikace se zahraničím přímo na hlavní hygieničku MUDr. Barboru Mackovou. Odpověď dorazila až koncem týdne a spočívala v odkazu na tiskovou mluvčí s výzvou, aby byly otázky zaslány jí. Tento postup vyvolává pochybnosti o pružnosti řízení hygienické služby v situaci, která má nejen zdravotní, ale i reputační dopady pro celou zemi. Otázky byly podle instrukcí odeslány, na odpověď budeme znovu čekat a situace se mezitím dál vyvíjí.

Právě časový faktor přitom hraje klíčovou roli. Zahraniční média nečekají na oficiální stanoviska českých úřadů a informace čerpají z veřejně dostupných dat, agenturních zpráv a vyjádření vlastních expertů. Výsledkem je obraz země, která čelí rozsáhlé epidemii a nedokáže ji dostatečně vysvětlit ani zasadit do kontextu. Pro běžného turistu pak zůstává jednoduché sdělení: v České republice je zvýšené riziko nákazy.

Německý tisk v posledním týdnu opakovaně upozorňuje na vysoké počty nakažených, dlouhou inkubační dobu a skutečnost, že nemoc se může šířit nenápadně. Praha je v článcích popisována jako hlavní ohnisko, zejména kvůli hustotě obyvatelstva, masovému turismu a pouličnímu stravování. Vánoční trhy se objevují jako symbol míst, kde se setkávají tisíce lidí z různých zemí a kde je obtížné kontrolovat hygienické standardy každého jednotlivce.

Rakouská a švýcarská média volí o něco umírněnější tón, ale rovněž zdůrazňují nutnost očkování před cestou a důsledné hygieny rukou. Některé texty výslovně doporučují, aby lidé bez očkování zvážili odložení cesty do České republiky, zejména pokud patří do rizikových skupin. Pro Česko je to nepříjemný signál, protože podobná varování se běžně objevují spíše u mimoevropských destinací.

Zahraniční články se shodují v jednom bodě. Chybí jim jasné a centrální stanovisko českého státu, které by bylo snadno dohledatelné v cizím jazyce a které by srozumitelně vysvětlovalo, jaká opatření jsou přijímána a jaké je skutečné riziko pro návštěvníky. Chybí jasná moderní celostátní kampaň. Zatímco jiné evropské státy dokáží při zdravotních hrozbách rychle spustit vícejazyčné informační kampaně, v případě České republiky se zahraniční novináři musejí spoléhat na kusé informace.

Jak o žloutence A v Česku píše zahraniční tisk (posledních 7 dní)?

  • Německý deník BILD varuje před riziky spojenými s návštěvou pražských vánočních trhů a zdůrazňuje význam hygieny
  • Server t-online přináší praktický přehled pro cestující o přenosu nemoci, příznacích a prevenci
  • Švýcarský portál Nau.chše o epidemickém alarmu na českých vánočních trzích a připomíná dlouhou inkubační dobu
  • Německý server Nordbayern shrnuje situaci pro své čtenáře a označuje turisticky exponovaná místa za potenciální ohniska
  • Magazín Focus upozorňuje, že vrchol epidemické vlny ještě nemusí být dosažen
  • Švýcarský deník Blick popisuje obavy turistů a situaci na pražských vánočních trzích
  • Rakouský Kronen Zeitung přináší zpravodajství o epidemii v sousední zemi

Tyto některé texty ukazují, že zahraniční tisk pracuje s varovným tónem a praktickými doporučeními a vytváří obraz situace, který v mnoha ohledech předbíhá oficiální českou komunikaci.

Psali jsme: Žloutenka v Česku. Praha vede kampaň, stát selhává

Občané České republiky si přitom zaslouží být transparentně a srozumitelně informováni o tom, jak vážná situace skutečně je, jaká opatření fungují a co může každý jednotlivec udělat pro ochranu sebe i okolí. Stejnou pozornost si zaslouží i zahraniční turisté, kteří do země přijíždějí s očekáváním jasných a dostupných informací.

Epidemie žloutenky A se tak stává testem schopnosti státu řídit krizovou komunikaci, koordinovat regiony a chránit reputaci země v zahraničí. Odpovědi hygienických autorit, na které redakce stále čeká, mohou napovědět, zda si tento rozměr odpovědní uvědomují. Do té doby však platí, že obraz České republiky v zahraničí vzniká bez aktivní účasti státu a že varovné titulky budou pravděpodobně přibývat dříve než uklidňující vysvětlení.

(Hynek, prvnizpravy.cz, foto: zai)



Anketa

Je podle Vás pro ČR přínosné obnovit silnou spolupráci zemí V4?

Ano 50%
transparent.gif transparent.gif
Ne 25%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 25%
transparent.gif transparent.gif