Letošní zimní údržba je kvůli extrémnímu počasí náročná

regiony

Více než měsíc zbývá silničářům ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje do konce zimní údržby. Letošek je zatím finančně náročný, a to zejména kvůli výkyvům počasí v prosinci a lednu. Střídání teplot nesvědčí ani stavu silnic.

Letošní zimní údržba je kvůli extrémnímu počasí náročná
Likvidace padlých stromů Rohozná na Poličsku
25. února 2024 - 11:30

Na silnicích II. a III. třídy ve správě Pardubického kraje k 21. únoru 2024 proběhly práce zimní údržby v objemu téměř 69 milionů korun a spotřeba soli dosáhla skoro 6445 tun. Vloni za stejné období to přitom bylo 53,5 milionu a 4530 tun.

„Průběh tohoto zimního období je velmi nestandardní s velkými extrémy. Až do poloviny listopadu o sobě zima nedala vědět, ale pak přišlo citelné ochlazení s výrazným spadem sněhu. Zimní počasí se sněžením a častou tvorbou sněhových jazyků skončilo s příchodem Vánoc. Prudké oteplení ve dnech 24. a 25. prosince a silný vítr způsobily četné polomy stromů s nutností řešení následků škod,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Zdeněk Vašák.

Nejnáročnější byl pro silničáře prosinec, naopak zatím nejklidnějším měsícem byl únor. „Kromě tradičních výjezdů kvůli sněhu a náledí jsme řešili i krátkodobě zatopené silnice, zejména v okolí Labe a na některých tocích na Chrudimsku. Po otevření zaplavených úseků bylo nutné opravit škody na systémech odvodnění, příkopech a propustcích. Komplikované bylo zejména odstraňování naplavených kmenů na pilířích mostů přímo v Labi. Na mostě v Kuněticích trvalo několik dní, a to za účasti speciální techniky hasičů s potápěčskou a lezeckou výbavou,“ řekl Vašák.

Novinkou současné zimní sezony je použití posypové nástavby umožňující větší poměr aplikace rozmrazovacího postřiku k podílu suché posypové soli. „Efektem by měla být nejen rychlejší účinnost s minimem odletu zrn soli mimo povrch komunikace, ale i úspora aplikovaného materiálu a jeho delší trvanlivost na jejím povrchu. V České republice se první nástavby tohoto typu objevují na vybraných dálničních úsecích a například také u kolegů v Plzeňském a Jihomoravském kraji. V podmínkách našeho kraje ověřujeme na dvou vozidlech na našich střediscích Pardubice a Chrudim,“ dodal Vašák. 

Silničáři v zimním období provádějí lokální opravy studenou balenou směsí, s většími opravami se vyčkává. První by měly zahájit výrobu od poloviny března.

Letošní rok bude z hlediska investic na silnicích v Pardubickém kraji rekordní. Do jejich staveb, oprav a modernizací půjdou investice ve výši téměř tří miliard korun. „V plánu jsou opravy důležitých mostů, modernizace klíčových komunikací II. a III. třídy i dokončení dvou důležitých dálničních přivaděčů – Rokytno a Dašice, a to ve třetím čtvrtletí letošního roku. Celkově je schválený plán ambiciózní. V částce 2,8 miliardy korun jsou zahrnuty nejen peníze z krajského rozpočtu, ale i z Integrovaného regionálního operačního programu a Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš.



V novém roce pokračuje aktualizace webu doprava.pardubickykraj.cz, na kterém do zahájení stavební sezóny najdete základní informace k jednotlivým realizovaným i plánovaným projektům a v případě těch větších i infoleták s dalšími důležitými údaji. Pomocí jednoduchých filtrů můžete projekty vytřídit podle stupně realizace, datu zahájení, typu komunikace i částky. Novinkou na webu je doplnění kompletních částek za jednotlivé stavební akce, přidání cen s DPH pro snazší orientaci veřejnosti i zveřejnění plánovaných oprav na železnici.

Pardubickenovinky.cz informuje Michele Vojáček za Pardubický kraj.

(jv,pardubickenovinky.cz foto:kú.)


Anketa

Měla by se podle vás stát Ukrajina členem NATO?

Ano 16%
transparent.gif transparent.gif
Ne 69%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 15%
transparent.gif transparent.gif