Německý automobilový průmysl se potýká s problémy. Čínští výrobci zaplavují trh bezkonkurenčními levnými modely a domácí prodeje klesají. Plánovaný zákaz nových spalovacích motorů, který začne platit od roku 2035, vede kupující k váhání. A každý, kdo si dnes chce dovolit německý elektromobil, se rychle dostane na finanční a praktické limity.
Zatímco miliony řidičů automobilů se potýkají s problémy, velcí výrobci hledají řešení: Výzbroj místo mobility. Interní dokumenty naznačují, že VW, BMW a Mercedes již dlouho jednají o spolupráci se společností Rheinmetall. Spalovací motory, které jsou na civilním trhu označovány za zastaralé, jsou ve vojenském kontextu stále žádané. Robustní, nenáročné na údržbu, připravené k použití a především: ziskové.
Známá logika minulosti
Ústup do armády připomíná temnou tradici. Mezi lety 1937 a 1945 vydělávali výrobci jako Opel a Ford miliardy na dodávkách pro Wehrmacht, přestože jejich mateřské společnosti v USA byly odpůrci války. Daimler dodával motory pro tanky Panther. Auto Union, předchůdce VW, vyráběl Kübelwagen (lehký vojenský automobil). Nuceně nasazení byli vykořisťováni. Všichni si vydělali miliony. Dnes je to podobné. Průmysl utíká do zbrojního průmyslu. Miliardové kontrakty jsou lákavé. Tehdy stejně jako dnes platí pravidlo: Peníze nesmrdí. Obranný rozpočet nabízí spolehlivé velké zakázky .
Kontrast by sotva mohl být ostřejší. Soukromí občané by podle nařízení měli opustit spalovací motory, zatímco vojenské dieselové motory nadále běží bez kontroly. Toto pokrytectví se dotýká jádra občanů: Dieselové motory sice mohou řvát pro vlast , ale pro civilisty zbýcají jen drahé baterie. Hněv roste – tiše, ale silně.