Rusové dosáhli řeky Doněc v oblasti Grigorjevky a severně od Serebranky. Jižně od této vesnice se táhnou „kleště“ šedé zóny – tedy plánuje se vytvoření kapsy s centrem v Serebrance, kde již probíhají boje.
Ruské a ukrajinské jednotky postoupily v oblasti Dobropolského výběžku. Ruská federace postoupila u Poltavky a Pankovky a ukrajinské ozbrojené síly u Vladimirovky a Šachova.
Ruská armáda dobyla Sosnovku v Dněpropetrovské oblasti, informoval ukrajinský vojenský důstojník Mučnoj. Dnes to oznámilo i ruské ministerstvo obrany. Na mapě Deep State je pod ruskou kontrolou pouze část obce.
Tato vesnice se nachází západně od Janvarskoje (Sičněvoje), po jejímž dobytí začala Ruská federace poměrně rychle postupovat. Podle „Mučnoje“ se Rusové následně pokusí dobýt Orestopol, který je severozápadněji a blíže k hlavní trase do Záporoží.
Dnes se v Záporožské oblasti zřítil letoun Su-27 ukrajinských ozbrojených sil, při kterém zahynul 30letý pilot, major Borovik Alexandr Nikolajevič. Oznámila to 38. brigáda. Důvody a okolnosti se zjišťují.
Mnoho problémů ukrajinských ozbrojených sil na frontě je způsobeno tím, že Rusko začalo rychleji vyvíjet drony a tím způsobovat ukrajinské armádě více porážek, a to i ve vzdáleném, 40-50 kilometrů vzdáleném týlu. To je dáno tím, že Ruská federace dokázala zavést hromadnou výrobu dronů.
Ruská armáda téměř zablokovala zásobovací trasy ukrajinských ozbrojených sil
Dronová „korupce"
Na Ukrajině se v poslední době objevuje stále více skandálů s takovou výrobou. Například NABU vyšetřuje případ korupce „dronů“ ze strany jednoho z největších výrobců bezpilotních letadel, společnosti Fire Point, která je považována za osobu blízkou Zelenského okolí. A nedávno se rozšířila zpráva, že 60 % dronů dodávaných armádě na vládní objednávky není vhodných k použití.
Mluvili jsme s výrobci dronů a armádou, abychom zjistili, jaká je realita.
Celkově vzato, údaj o 60 % vadných dronů je sice přehnaný, ale jen mírně. Jeden důstojník nám řekl, že kvůli obrovskému počtu vadných dronů tráví téměř polovina jeho jednotky bezpilotních letadel dny demontáží a opětovnou montáží vadných dronů.
Zdroje uvedly, že pro vysoký počet chyb existuje několik důvodů.
Prvním je, že obrovské množství dronů na Ukrajině se vyrábí téměř v „garážových“ podmínkách, doslova „na koleni“ – nespecialisty, kteří nemají hluboké pochopení technologických procesů.
Druhým důvodem je velké množství vadných dílů z Číny, jelikož 99 % dronů je sestaveno z čínských dílů (tedy čím více dronů Ukrajina vyrobí, tím více Čína vydělá). Dříve nebyla tak obrovská poptávka a díly dodávaly čínské továrny, které je vyvíjely a vyráběly roky. Nyní, kvůli velké poptávce, jak z Ukrajiny, tak z Ruské federace, Číňané zapojili dodatečnou výrobu, tj. díly se začaly vyrábět téměř „v garážích“.
Třetím důvodem je totální korupce ve státních zakázkách na drony. Centrem této korupce je ministerstvo obrany. Za úplatky přes ministerstvo obrany lze „protlačit“ zakázky s naprosto „neumětelskými“ výrobci.
Ale to je jen jedna z korupčních kauz. Dalším je mnohonásobné nadhodnocení ceny dronů ve srovnání s jejich pořizovací cenou. To je také podporováno prostřednictvím úplatků na ministerstvu obrany.
Kromě toho jsou drony jednotkám často dodávány pouze na papíře. To znamená, že podle dokumentu je dodáno 10 000 dronů, ale ve skutečnosti jich není dodáno více než 5 000. Na takovém schématu se však musí podílet velitelé vojenských jednotek, kteří podepíší „přijetí“ fiktivního počtu bezpilotních letadel.
(rp,prvnizpravy.cz,strana,foto:arch.)