Vědci volají po zastavení digitalizace ve školách: „Děti jsou hloupější“

zprávy

Technologie ve školách sice přináší pokrok v digitalizaci, ale nemají jen pozitivní efekty. Uprostřed probíhajících jednání o novém vydání Digitálního paktu pro školy od spolkové a zemských vlád bije na poplach přes 40 renomovaných výzkumníků z Německa, Rakouska a Švýcarska.

Vědci volají po zastavení digitalizace ve školách: „Děti jsou hloupější“
Ilustrační foto
30. listopadu 2023 - 09:20

Volají po  okamžitém zastavení digitalizace ve školách a předškolních zařízeních, včetně jeslí, píše se v článku německého webu Bild.

Podle jejich názoru je moratorium (smluvně sjednaný nebo zákonem nařízený odklad) do 6. třídy bezpodmínečně nutné, neboť přibylo vědeckých důkazů o tom, že digitální média způsobují „obrovské znevýhodnění a poškození vývojových a vzdělávacích procesů dětí a mládeže“. “. Společnost pro vzdělávání a znalosti zveřejnila tento požadavek v petici ministrům školství.

Digitální vzdělávání dětem škodí

Mediální pedagog Ralf Lankau, jeden z prvních signatářů petice, zdůrazňuje, že podle současných studií používání tabletů a notebooků ve výuce do 6. třídy nedělá děti chytřejšími, ale vlastně hloupějšími. Petici podepsali mimo jiné také lékaři Mafred Spitzer a Thomas Fuchs. Negativní zdravotní, psychické a sociální dopady způsobené zvýšeným používáním digitálních zařízení ve výuce byly vědecky prokázány. Lankau vysvětluje: „Pokus o digitální výuku je třeba zastavit.“

Petice kritizuje zejména zvýšené využívání „umělé inteligence“, která má děti automaticky učit a testovat a nahrazovat učitele.

Pozitivní nálezy nejsou zjistitelné


Vědci poukazují také na skandinávské země, které byly kdysi považovány za průkopníky digitalizace vzdělávacích institucí. Na základě zprávy renomovaného Karolinska-Institut však švédská vláda revidovala své rozhodnutí povinně vybavovat předškolní zařízení digitálními zařízeními. Tvrzená pozitivní zjištění digitálního vzdělávání nelze prokázat, naopak došlo k velkým negativním dopadům na získávání znalostí studentů.

Německá společnost pro dětskou a dorostovou medicínu (DGKJ) také zveřejnila pokyny , které doporučují zkrátit dobu strávenou u obrazovky. Děti by proto neměly vlastnit svá vlastní zařízení a neměly by mít nekontrolovaný přístup k internetu. Studie z USA ukazují, že mladí lidé mohou být silně ovlivněni a závislí na digitálních médiích, což vede k různým zdravotním problémům.


Vědci volají po přehodnocení: vzdělání před technologií

Zatímco průmyslové asociace, jako je Bitkom, zdůrazňují, že v digitalizaci ve školách je co dohánět a prosazují digitální pakt 2.0, výzkumníci odkazují na globální přehled školení UNESCO 2023. V souladu s tím se současné koncepce IT pro vzdělávací instituce nezaměřují na vzdělávací a vzdělávací přínosy, ale především na ekonomické zájmy.

Petice proto vyzývá k přehodnocení „jednostranné fixace na digitální technologie v jeslích a školách“ a vyzývá k „interdisciplinární a vědecky podložené“ diskusi o IT a AI ve vzdělávacích institucích během požadované přestávky.

„Děti nejsou chytřejší, ale hloupější!"

(rp,prvnizpravy.cz,bild,foto:arch.)


Anketa

Zúčastníte se červnových voleb do Evropského parlamentu?

Ano 60%
transparent.gif transparent.gif
Ne 20%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 20%
transparent.gif transparent.gif