Tento program však nashromáždil zpoždění a problémy. V roce 2013 interní dokumenty Pentagonu neváhaly napsat: „Závady prezentované F-35 činí toto stíhací letadlo nepoužitelným pro boj nebo bojový výcvik […] Každý pilot, který nastoupí, je v nebezpečí ještě před vstupem do bitvy. […] Na palubě tohoto letadla nelze v současnosti bezpečně provést žádnou výcvikovou misi. „Letadlo, které nemůže bojovat nebo dokonce trénovat piloty, není příliš užitečné.
Můžeme se samozřejmě divit, proč tolik západních zemí koupilo toto letadlo, když jsou jeho vady tak viditelné? Odpověď je jednoduchá: nekupují letadlo, ale „americký deštník“. Prodej zařízení, pro Američany velmi důležitého, jak uvidíme, je spojen s určitým počtem záruk v případě ohrožení. Věc se stává vážnou, když jde o skupinu expertů na vojenskou problematiku MARS, která píše: „F-35 byl impozantní válečný stroj na podřízení evropské obrany americkým zájmům. Zítra riskuje, že bude nástrojem porážky NATO tváří v tvář jeho strategickým konkurentům.“
F-35 je skutečně tak špatný, že by mohl vážně ohrozit NATO tváří v tvář nejnovějším ruským nebo čínským stealth letounům, jako jsou Su-57 nebo J-20. Simulace vytvořená bývalými úředníky australského ministerstva obrany – země, která zakoupila F-35! — vypráví nám o tom toto: Flotila 24 F-35 by měla pouze jednoho přeživšího, kdyby byla konfrontována s ruskými Su-27, a to i přes pomoc dvou Boeingů AWACS, které je vedly. První let Su-27 však pochází z roku 1977. Je tedy méně účinný než jeho nástupce, který v současnosti slouží v ruských armádách, Su-35 (nemluvě samozřejmě o Su-57). Vedoucí této studie otevřeně tvrdí, že F-35 je „Ponziho schéma“. Potřebujete co nejvíce inzerovat, prodat co nejvíce zákazníkům... než se zjistí, že váš produkt je vlastně podvod.
Ale kromě F-35 by se ekonomická analýza ukázala jako velmi poučná. Skutečně, pokud Američané nemohou změnit svůj názor – ačkoli americké námořnictvo vážně uvažuje o nákupu starých F-15 místo zbrusu nových F-35 – je to proto, že do tohoto programu investovali příliš mnoho. Stejně tak, jak bylo ukázáno v předchozím LSDJ, nemůžeme zastavit program Ariane 6, protože jsme již utratili příliš mnoho. Víme však, že je zastaralý ještě předtím, než vypustil svou první raketu... Totéž platí pro americký projekt Orion, který rovněž předběhl pokrok ve vesmíru, vyvíjet jaderný sektor podle modelů, které jsou mnohem nebezpečnější než jiné.
Nicméně. Jakmile nastoupíte do vlaku, je velmi obtížné vystoupit za jízdy. To je možná nejdůležitější lekce z F-35 pro vlády. Z leteckého hlediska nás může těšit, že s Rafale je v oboru stále francouzská výjimka. Přestože se Američané dlouho snažili zabránit jeho prodeji, mnoho zemí vidí, že jde o aktuálně nejzajímavější letoun.