Na základě tohoto soudního smíru ministerstvo vnitra uznalo, že žalobce Andrej Babiš byl neoprávněně evidován jako agent StB pod krycím jménem "Bureš" v registračních protokolech s číslem 25085 a že vědomě s StB nespolupracoval.
Andrej Babiš se zavázal, že vůči státu neuplatní žádné nároky na náhradu škody ani na nemajetkovou újmu v souvislosti s touto evidencí a také že vezme zpět stížnosti podané u Evropského soudu pro lidská práva a nebude uplatňovat nároky na spravedlivé zadostiučinění v penězích.
Ministerstvo vnitra přistoupilo k uzavření tohoto smíru po důkladném zhodnocení právní situace a ekonomických rizik spojených s pokračováním soudního sporu. Dali jsme si vypracovat 2 nezávislé externí právní analýzy, které potvrdily, že existuje vysoké riziko prohry v předmětném soudním řízení. Pokud bychom v tomto soudním sporu neuspěli, Andrej Babiš by mohl dodatečně uplatňovat vysoké finanční nároky na náhradu škody. Toto riziko bylo v kontextu efektivního hospodaření s veřejnými financemi nepřijatelné. Soudní smír byl schválen příslušným soudem a je tedy v souladu s právním řádem Slovenské republiky.
- Důvod uzavření smíru: Na základě nezávislých externích právních analýz bylo zjištěno, že pravděpodobnost úspěchu Ministerstva vnitra v soudním sporu je velmi nízká, přičemž pokračování sporu by mohlo představovat značné finanční riziko pro stát. Ministerstvo se proto rozhodlo pro smír, aby ochránilo veřejné finance a minimalizovalo potenciální náklady spojené s náhradou škody a právními náklady. (Poznamka 1 –Je vhodné dávat to neutrální protože Babiš zatím náhradu škody neuplatňuje. Zatím je tato žaloba je ohledně ochrany osobnosti a není požadována náhrada škody ale v případě úspěchu (což je pravděpodobné) by byl dán základ nároku na náhradu škody a následné řízení by bylo již jen o určení rozsahu náhrady škody.)
- Výše potenciálních nákladů: V případě neúspěchu by mohly být spojeny finanční nároky ve výši stovek tisíc eur. Pouze náklady na právní zastoupení v předchozích řízeních Ústavu pamětí národa dosáhly přibližně 215 tisíc eur. Samotný možný nárok na náhradu škody je na úrovni více než 500.000 EUR.
- Precedens pro budoucí případy: Tento smír nepředstavuje precedens pro další osoby evidované v registrech StB. Každý případ se posuzuje individuálně, na základě důkazní situace. Ministerstvo je povinno rozhodovat o každém případě samostatně.
- Politický tlak a vliv: Rozhodnutí o smíru bylo přijato na základě právních a ekonomických argumentů, nikoli pod politickým tlakem. Ministerstvo vnitra postupovalo v souladu se zájmy ochrany státních financí, bez ohledu na politický kontext nebo vliv jednotlivců.
- Morální a právní rozměr: Smír v případě Andreje Babiše neznamená uznání chybného systému evidence StB. MVSR musí postupovat hospodárně, musí vyhodnotit důkazní situaci v každém jednom případě a vzhledem k tomu, že většina relevantních důkazů byla skartována tak má za to, že pravděpodobnost úspěchu v daném sporu je velmi nízká. MVSR vychází zejména z předchozích rozsudků v soudním řízení ÚPN kdy Okresní soud Bratislava I. rozhodl ve prospěch Andreje Babiše, přičemž tento rozsudek byl potvrzen i Krajským soudem BA. Také dovolání ze strany ÚPN bylo Nejvyšším soudem odmítnuto. Jedinou skutečností proč bylo ÚPN úspěšné bylo to, že Ústavní soud rozhodl, že ÚPN nebylo pasivně legitimováno, což znamená, že žaloba měla být podána vůči MVSR a ne ÚPN.
- Načasování rozhodnutí: Uzavření smíru není spojeno s aktuální politickou situací. MVSR se na základě externích právních analýz a předchozích rozsudků soudů v neprospěch ÚPN rozhodlo postupovat hospodárně a uzavřít soudní smír ve smyslu kterého si Andrej Babiš nebude moci vůči Slovenské republice uplatňovat žádné finanční nároky, kompenzace nebo náhradu škody. (Poznámka 2 - Samotné řízení vůči MVSR je krátké, žaloba byla podána v roce 2023. Jde však o to, že řízení vůči ÚPN kde byla naprosto stejná skutková a důkazní situace trvala 12 let.)
- Mezinárodní právní normy: Uzavření smíru bylo v souladu se slovenským právním řádem, což potvrdil svým usnesením ze dne 11.10.2024 i Městský soud Bratislava IV V případě, kdy by byl soudní smír v rozporu s právním řádem tak by jej soud ve smyslu Civilního sporového řádu nemohl schválit. Ze strany Andreje Babiše také dojde ke zpětvzetí stížností, které podal Evropskému soudu pro lidská práva, přičemž iv těchto řízeních by byl velmi pravděpodobně úspěšný.
Otázky
Ministerstvo se rozhodlo uzavřít smír na základě externích právních analýz, které zhodnotily důkazní situaci a pravděpodobnost úspěchu v probíhajícím soudním sporu. Předmět tohoto sporu je obsahově i skutkově totožný s předchozím soudním sporem mezi Andrejem Babišem a Ústavem pamětí národa kde byl Andrej Babiš úspěšný před Okresním, Krajským i Nejvyšším soudem. ÚPN tento spor vyhrálo jen díky tomu, že Ústavní soud konstatoval, že žaloba měla směřovat vůči Ministerstvu vnitra a ne Ústavu pamětí národa.
2. O jakých částkách v rámci náhrady škody mluvíme?
Pokud bychom pokračovali v soudním sporu a prohráli ho, Ministerstvo vnitra by čelilo riziku nákladů ve výši stovek tisíc eur, ne-li více. Pro ilustraci: v předchozím řízení vůči ÚPN, které se týkalo totožné otázky, dosáhly náklady na právní zastoupení přibližně 215 tisíc eur. Po velmi pravděpodobném úspěchu Andreje Babiše v soudním řízení o ochraně osobnosti vůči MVSR by velmi pravděpodobně následovala žaloba na náhradu škody, přičemž tato částka by mohla přesáhnout 500.000 EUR.
3. Představuje návrh na uzavření smíru precedens pro všechna řízení ve věcech spolupráce lidí se StB?
Ne, uzavření tohoto smíru nevytváří precedens pro budoucí případy, což potvrdil ve svém stanovisku i externí advokát. Každý případ se posuzuje individuálně podle obsahové, skutkové a důkazní situace v daném konkrétním případě. V případě Andreje Babiše byla však důkazní situace velmi slabá, protože většina dokumentace byla skartována. Uvedené vzali v úvahu i soudy v předchozím řízení vůči ÚPN, přičemž Andrej Babiš byl před těmito soudy úspěšní a ÚPN uspěl pouze na základě nesprávné pasivní legitimace ÚPN. Na základě nedostatečné důkazní situace, předchozích rozhodnutí soudů a externích právních analýz tedy MVSR vyhodnotilo , že pokračování ve sporu by představovalo vysoké riziko pro stát.
4. Nevyvolává to podezření, že Ministerstvo ustoupilo tlaku vlivné osoby, jako je Andrej Babiš?
Rozhodnutí uzavřít smír nemá nic společného s politickým tlakem nebo vlivem pana Babiše. Toto rozhodnutí bylo přijato čistě na základě právních analýz a možných negativních ekonomických dopadů. Ministerstvo vnitra se řídilo zejména zásadou hospodárnosti a efektivnosti a vyhodnotilo, že vzhledem k velmi nízké pravděpodobnosti úspěchu v daném soudním sporu je uzavření soudního smíru nejlepším řešením, aby se vyhnulo uplatňování finančních nároků vůči SR.
6. Proč Ministerstvo nepočká na právoplatný verdikt, který by definitivně rozhodl o vině nebo nevině Andreje Babiše?
Právní analýzy nám jasně ukázaly, že pokračování v tomto soudním sporu by pro stát znamenalo vysoké riziko neúspěchu. Již předchozí soudy v řízení vůči ÚPN, které je obsahově i skutkově totožné, rozhodly ve prospěch pana Babiše, což nám poskytlo jasný obraz o tom, že důkazní situace není pro stát příznivá, protože většina dokumentace byla skartována. Uzavření smíru nám umožnilo vyhnout se rizikům spojeným s pokračováním sporu a uplatňováním náhrady škody a finanční kompenzace ze strany Andreje Babiše vůči SR.
7. Pokud Andrej Babiš nespolupracoval se StB, proč se jeho jméno objevuje v dokumentech StB, jako jsou spisy "Oko" a "Voják"?
Toto je součástí složitých soudních sporů, které probíhají již mnoho let. Ne každý zápis v archivech StB automaticky znamená vědomou spolupráci. Právě proto tyto případy vyžadují důkladný přezkum důkazů, což je důvod, proč tento spor trval tak dlouho.
Ne, rozhodnutí uzavřít smír s Andrejem Babišem bylo přijato na základě externích právních analýz a ekonomických úvah, nikoli pod politickým tlakem. Každý případ posuzujeme individuálně a na základě konkrétních důkazů. V tomto případě jsme dospěli k závěru, že smír je nejlepším řešením pro stát a veřejné finance.
9. Nevypadá to tak, že smír přišel v době, kdy pan Babiš působí ve vysoké politice, a že má chránit jeho pověst?
Ministerstvo vnitra se rozhodlo v daném sporu postupovat hospodárně s cílem zabránit uplatňování finančních nároků vůči SR, protože v předchozích soudních řízeních vůči ÚPN byl Andrej Babiš de facto úspěšný. Andrej Babiš momentálně nezastává žádnou veřejnou funkci na Slovensku. Rozhodnutí uzavřít smír bylo přijato výhradně na základě právních a ekonomických důvodů, s cílem ochránit veřejné finance.
10. Předpokládám, že přijde otázka na to kdo připravoval právní analýzy a zda je umíme poskytnout, jakým způsobem byly pořizovány a podobně.
MVSR disponuje externí právní analýzou od Eduarda Barányho, respektovaného právníka a odborníka, bývalého místopředsedy Ústavního soudu Slovenské republiky, člena soudní rady a autora velkého množství různých publikací z oblasti ústavního práva.