7. dubna 2025 - 07:30
Posuďte sami, jak moc se děje filmů odrážely v následné realitě:
Bondovka Diamonds are forever, 1971
Začal bych přistáním Američanů na Měsíci (7, 1969). Kolem této události se vyrojila spousta různých teorií, vesměs propojených tezí, že k žádnému přistání nedošlo a byl to jen propagandistický fígl, velmi věrohodně zfilmovaný a poté použitý v geopolitické strkanici. Těmto teoriím dal za pravdu krátce před svou smrtí roku 1999 slavný režisér Stanley Kubrick, který dle svých slov měl být režisérem onoho „přistání“ (celý záznam jeho svědectví je dostupný např. zde:
K tomu jen několik vlastně technických detailů: Za připomínku jistě stojí, že lunárních modulů bylo jistě více a musely přistávat v přesně určeném pořadí. První vezl kulisy, rekvizity, světla a stavěcí tým. Druhý vezl filmový štáb, kamery, režisérskou sesli a samozřejmě režiséra Kubricka s asistenty.
Až poté, když bylo vše správně připraveno a osvětleno, mohl režisér zařvat „Akce“ a jeřáb opatrně snesl třetí modul, ze kterého nadšeně vyskákaly postavy ve skafandrech. Ta opatrnost byla nutná, aby přistávací trysky modulu nevyhrabaly pod modulem díru, která by mohla ohrozit správné ustavení scény. Kosmonauti, kteří právě absolvovali průlet Van Allenovými pásy a schytávali kosmické záření cestou, se bezstarostně promenovali po povrchu Měsíce ve skafandrech, které poskytovaly ještě méně radiační ochrany než plechový modul. Takové vesmírné tepláky. Vrcholná scéna byla fotka otisku amerického vibramu v měsíčním prachu. Co na tom, že Aldrinův skafandr měl na botách jiný vzorek, třeba si je cestou zpět Aldrin přezul.
Cesta zpět je vůbec úžasný technický výkon, když si uvědomíme, že v modulu prakticky nebyly nádrže s palivem na cestu zpět na oběžnou dráhu, tak ten jeřáb (aby tryskami zvířený prach nezaclonil záběr) musel mít opravdu dlouhé rameno… Ostatní týmy i s vybavením nejspíš odjely přistavenými autobusy.
Kosmonautům se po cestě zpět prakticky proti kosmické radiaci nechráněným modulem a po druhém průletu Van Allenovými pásy dostalo pompézního uvítání a v plném zdraví se většina z nich dožila přes 90 let. To při dávce radioaktivity, kterou by museli cestou dostat, by bylo velmi obtížně dosažitelné. Nesmím zapomenout do rekvizit svého filmu přibalit osobní dozimetry - tady nemyslím korupční aféru STAN, ale měřiče obdržené dávky kosmického záření. Jejich záznam bude vítaným obohacením filmu. Vzpomeňme americké dívky z tanečního tábora vzdáleného 10 km od místa zkušebního výbuchu první atomové bomby. Žádná se nedožila ani 30 let.
Jak to ti Američané dělají? Mimochodem, cca dva roky poté (1971) byla uvedena do kin filmová bondovka Diamanty jsou věčné, se slavnou scénou, kde Sean Connery prchá před padouchy přes filmové studio, kde zrovna simulují přistání na Měsíci, a pak prchá v jakémsi Lunochodu pouští.
Takhle se to dělá, jedny kulisy i rekvizity přistání na Měsíci se tím jednak zdůvodní a dokonce zaplatí dvakrát! Bond i na Měsíci bude stále Bond….. Jistě je to vše jen náhodná shoda okolností
Další bondovka (Living Daylights, 1987)
Film ukazuje na nutnost spravedlivé války proti Sovětům v Afghánistánu, kde jde nejenom o poukaz ďábelskosti Sovětů při okupaci Afghánistánu, ale i o rozsáhlý obchod s drogami, který prospívá bojovníkům za svobodu (mudžahedínům, dost se divím, že film nezmiňuje Al Qaidu), ale i o to jak jsou drogy i zbraně pašovány v pytlích označených červeným křížem. Rovněž ukazuje, jak jsou drogy - surové opium, jehož produkce během americké okupace vzrostla násobně - dopravovány letecky z Afghánistánu. Drogy prodávají (samozřejmě, v tomto filmu) Sovětům a z nich financují odpor proti nim za pomoci anglické tajné služby.
Tenkrát to byla jen snaha Američanů, dopřát Sovětům jejich Vietnam a zdůvodnit lidem, proč vyzbrojují islámské teroristy. O 11.9.2001 ještě nebyla řeč. To by byl asi jiný mazec i v tom filmu.
Další podivná časová souhra mezi tím, co se děje, a bondovkou, která tomu dělá PR. Určitě je to opět jen náhodná shoda.
Quantum of Solace 2008
Světem cloumá nedostatek vody a globální oteplování. Bond zachrání lidstvo tím, že zabije padoucha, který chce vodu pro sebe, aby tím pohádkově zbohatl.
Nemohu nevidět souvislost s tím, co následovalo potom ze strany vlád USA i EU. Objevila se adorovaná Greta, hnutí Frdays fot future a křik, ýe planeta shoří, kterou najednou přijímaly parlamenty a vlády. Že by to byla komplexní příprava veřejnosti na fantastický plán Green deal a nástup ekologicky zdůvodněné zničení evropské civilizace prostřednictvím kampaně a dobře placených ekologických neziskovek. Protože ta snaha přivést Evropu do stavu akceptace rituální sebevraždy a popřením základních přírodovědných důkazů o klimatických cyklech planety Země je příliš nápadná.
Další bondovka (No Time to Die, 2021)
mne upoutala svým tématem, vytvářením válečného viru vázaného na určitou skupinu lidí podle DNA. Když budu pokračovat ve fantazírování, s tématem pro druhý díl svého sci-fi filmu, přesunu výzkum válečných virů z USA, kde došlo k porušení bezpečnostních protokolů, do zemí, kde to tolik nevadí a jsou dostatečně daleko od USA, do Číny (viry) a na Ukrajinu (studium DNA vázaných virulencí).
Po úniku viru z čínské laboratoře, do které se vloupali Putinovi vražední netopýři, zachvátí svět pandemie paniky a prakticky všechna netraumatická úmrtí po celém světě začnou být připisována této pandemii. Na druhou stranu fakt, že po dobu pandemie prakticky zmizela chřipka, rafinovaně unikl pozornosti.
Když krvelační Rusové napadli bezdůvodně mírumilovnou a prosperující Ukrajinu, jako první vyloupili výzkumné biologické laboratoře, kde byla zkoumána DNA místních obyvatel podle místa bydliště. Rusové tyto mírumilovné záznamy ukradli, podle adresáře zjistili, kdo má automatickou pračku či ledničku, aby z nich mohli vymontovat čipy do svých zcela nehumanitárních raket a mohli začít přesně bombardovat ukrajinské školky a nemocnice.
Bond ve filmu bojuje proti šíleným vědcům, kteří se snaží ovládnout svět právě tím, že vyvinou virus, který zabije jenom úzký výběr (DNA). Virus se bůh ví proč jmenuje Herakles a na cíl je neskutečně účinný a vražedný, zatímco ostatní DNA nechá být.
Ta provázanost nejenom tématická, ale i časová, mezi dějem filmu a dobou, kdy prasklo, co se vlastně na té Ukrajině zkoumá, je pozoruhodná, zejména z hlediska toho, že podobná shoda už zde jednou (?) byla. Jsem si jist, že do dalšího dílu najdu další podobnou „náhodnou“ podobnost nějaké bondovky a děním ve světě.
Nejen Bondovky
Nejen nebohý agent 007 však konstruuje americké geopolitické strategiea píše dějiny. Vzpomeňme na Johna McClana (Bruce Willis), který zkoumá pozůstatky zásob polonia v Černobylu a statečně vzdoruje ohavným ruským záškodníkům ve Smrtonosné pasti 5 - Opět v akci, jak zněl český distribuční podtitul z roku 2013. Nebyl to náhodou rok, kdy se připravoval Majdan a převrat na Ukrajině? Nebo o chlup dříve (2011) čtvrté pokračování série Mission Impossible s Tomem Cruisem s podtitulem Ghost Protocol. Ten se přece také odehrával na šachovnici soupeření s Ruskou federací, dokonce částečně nechá vyletět kus Kremlu do povětří. A tomu všemu předcházející špionážní taškařice s Arnoldem Schwarzeneggerem Pravdivé lži (1994), kde nás USA, náš přítel největrnější, zlehýnka upozorňuje na to, že nejen v rodidlech západní demokracie jsou zasunuty jaderné hlavice…
Tak krátce po rozpadu bipolárního světa, oslabení někdejšího východního bloku úradkem poněkud nesvéprávného Borise Jelcina a výprodeji všeho, co v Rusku mělo nějakou cenu, do západních rukou za flašku vodky.
Takových příkladů by se daly uvést desítky, kdy filmová pohádka předbíhá nebo o slepičí krok následuje realitu. Teď už je vlastně jedno, zda třeba příští Bond bude černoch, homosexuál či dáma v sukni, jak se v diskusích na to téma střídají. Mnohem zajímavější je otázka, jak jsou tyto filmové cover PR akce financovány …..
Že by přání nechtěného? Je snad za tím CIA či snad sám Kongres? A změní se něco po nástupu Donalda Trumpa? Nebo můžeme čekat další napínavou Bondovku, která napoví, co nás čeká a nemine?
Bude snad dalším pokračováním Terminátor, který nás má připravit na dobu, kdy nás umělá inteligence převálcuje až zjistí poté, co se sami zničíme, že nás vlastně pro svůj další vývoj nepotřebuje?
Abych byl úplně fér, jsou zde i filmy, varující před progresivistickou budoucností (a věřím, že autoři netušili, jak moc věštečtí budou) jako například Demolition man který prezentuje nesnesitelnou hloupost tzv. ideální společnosti, která je vlastně jen jinou formou boje o moc. Polský vynikající film Sexmise zase (a podle dnešních zkušeností zcela oprávněně) varuje před extremním feminismem.
Proč si myslím, že globální prediktor tyto fantazie bere jako návody a ne jako zábavu?
Asi zase začnu chodit do kina, abych věděl, co mne a mé děti čeká!
Jiří Kobza
psáno pro Prvnizpravy.cz