Emanuel Šíp: Otevírání trhu železniční osobní dopravy v ČR? Spíš iluze než realita

KOMENTÁŘ

Ministerstvo dopravy předkládá na dnešní jednání vlády ČR pravidelnou roční zprávu o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální dopravy.

23. března 2017 - 07:00
Závěry zprávy, které mají získat souhlas vlády, jsou jasným důkazem toho, že ministerstvo nemá zájem o nové železniční dopravce a investory, a sleduje spíše cestu co největšího a nejdelšího uzavření českého železničního trhu. Otevírání trhu železniční osobní dopravy v ČR je tedy nadále spíš iluzí než realitou.

Jednou ze zásadních změn oproti původnímu materiálu představuje zrušení původního úmyslu zavést v ČR pořizování dotovaných vozidel objednateli namísto dopravců, a to přes značné výhody, které by tento v Evropě často užívaný model přinesl zejména ve větším vlivu veřejných objednatelů na kvalitu železniční osobní dopravy v ČR. Návrat ke starému systému nákupu vozidel dopravci se pak zpětně používá jako odůvodnění „přímého zadání u ČD i s ohledem, aby nedocházelo ke kolizím s realizovanými investicemi do vozidel.
 
Ministerstvo pokračuje i přes avizovaný rozpor s evropským i českým právem veřejných zakázek v zásadním rozšiřování stávajících smluv o veřejných službách akciové společnosti České dráhy. I přes vážný zájem tří dalších dopravců tak již přidělilo akciové společnosti České dráhy expresní vlaky v relaci Praha–České Budějovice–Linec a žádá o vládní souhlas i u relací Praha–Plzeň–Cheb/Mnichov a Praha–Klatovy. Místo systémového řešení problémů akciové společnosti České dráhy zejména ve finanční a investiční oblasti tak uplatňuje nepřímou podporu, která ovšem bude mít velmi pravděpodobně za následek neracionální výdaje veřejných prostředků.


Rozpor Hospodářské komory na toto řešení byl uplatněn při jednání s ministerstvem marně, protože současný jednací řád vlády neumožňuje přenést takový rozpor na vládní úroveň. Hlas podnikatelů tak není na jednání vlády slyšet. Případné kladné rozhodnutí vlády k zmíněnému návrhu ministerstva by pak bylo jen dalším důkazem toho, že je vláda daleko více ochránkyní zájmů velkých korporací namísto podpory podnikání v zemi, která se jen obtížně vzpamatovává z důsledků několikaleté finanční krize.

Hospodářská komora nyní bude bedlivě sledovat, jak se ministerstvo dopravy vypořádá s novými evropskými předpisy k další liberalizaci trhu železniční osobní dopravy v Evropě, přijatými v závěru minulého roku. Nejen tento materiál, i pomalý postup v přípravě systému jednotné železniční jízdenky ukazuje, že ministerstvo není na nový vývoj připraveno.

Emanuel Šíp


Anketa

Bude podle Vás Tomio Okamura lepším šéfem Sněmovny než byla Markéta Pekarová Adamová?

Ano 42%
transparent.gif transparent.gif
Ne 28%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 30%
transparent.gif transparent.gif