Podstatou efektivního státu je funkční výkonná moc. Bez výkonné moci nebude zajištěna správa státu ani realizace zákonů a soudních rozhodnutí. A to je náš problém. Výkonná moc je neustále oslabována politickou slabostí vlád. Průměrná životnost našich vlád od roku 1992 je asi dva roky. Jen první vláda Václava Klause a vláda Miloše Zemana vládly ústavou dané čtyři roky.
Druhým důvodem slábnutí výkonné moci je porušení principu, že výkonná moc vznikla na hierarchické podřízenosti a nadřízenosti. Volání po tom, že určité oblasti výkonné moci mají být nezávislé na vládě, vede k oslabení vlády, která v demokracii vzniká na základě výsledků voleb a je limitována zásadou vlády na čas. Vláda má spravovat stát s ohledem na zájmy státu jako celku, není pro ni určující zájem dílčího rezortu. V oblasti správy státu, která se vymkla kontrole vlády, se dostávají k moci nositelé partikulárních zájmů, kteří zájmy daného úřadu nadřazují nad zájmy státu, neodpovídají voličům ve volbách a usilují o neodvolatelnost.
Chce-li se realizovat volání po funkčním státě, je nutné přistoupit k obnově funkčnosti výkonné moci. Řešením je změna volebního systému, aby umožňoval vytváření pevných vládních většin a ne slabých, nesourodých vládních koalic. Dalším krokem je respekt ústavní zásady, že vedle prezidenta je vrcholným orgánem výkonné moci vláda a že tyto dva orgány stojící v čele výkonné moci musí mít možnost realizovat ve výkonné moci svá rozhodnutí. Voliči pak ve volbách zhodnotí jejich činnost a rozhodnout, zda mají ve svých funkcích setrvat.
Zdeněk Koudelka