Rozsáhlý areál pokrýval více než 45 hektarů a byl obehnán mohutnými hradbami. V dobách největší slávy zaměstnával na 16 000 dělníků známých jako arsenalotti. Tito odborníci na stavbu lodí dokázali díky promyšlené organizaci práce a standardizaci komponentů vyprodukovat jednu válečnou galéru za jediný den. Výkon, který byl ve své době bezprecedentní.
„Benátský arzenál je právem považován za první výrobní komplex světa, organizovaný podle protoindustriálních principů,“ uvedl na serveru Medium.com brazilský profesor filosofie a spisovatel žijící v Berlíně Martino Sacchi.
Ve svém článku připomíná Sacchi i jeden literární moment s významným svědkem, a to když v zimě počátkem 14. století navštívil arzenál florentský básník Dante Alighieri. V době, kdy byla plavba kvůli počasí pozastavena, byl šokován neutuchajícím ruchem a prací, kterou dělníci vykonávali i během mrazivých dní. Tento zážitek natolik ovlivnil jeho imaginaci, že scéna z arzenálu našla ohlas v jeho Božské komedii, konkrétně v popisu pekla:
Účel arzenálu však nebyl pouze technický. Sloužil jako klíčový nástroj benátské geopolitické dominance. Galéry a obchodní lodě zde stavěné zabezpečovaly kontrolu nad Jaderským mořem, přístup k Levantě a efektivní obranu proti Osmanské říši. Každá loď byla nejen produktem řemeslného umu, ale zároveň nositelem moci Serenissimy (Benátské republiky).
Arzenál byl symbolem centralizace a byl pod přímou kontrolou státu, nikoliv cechů nebo soukromých podnikatelů. Benátský stát se zde tak stal producentem zboží, infrastrukturou i dohledovým orgánem v jednom. Tento model se staletími promítl do podoby státem organizovaných průmyslových zón, které známe z moderní doby.
Se ztrátou zámořských držav a poklesem významu galér po 17. století začal význam arzenálu upadat. Přesto si zařízení uchovalo svůj vojenský význam až do 19. století a dokonce sloužilo i během napoleonských válek. Dnes je Arzenál částečně zpřístupněn veřejnosti a hostí kulturní akce v rámci Benátského bienále.
Benátský arzenál nebyl jen loděnicí. Byl nástrojem moci, místem technické revoluce a důkazem, že promyšlená organizace práce může měnit dějiny. Jeho odkaz dnes oslovuje historiky, inženýry i ekonomy, neboť ukazuje, že kořeny průmyslové revoluce nesahají pouze do 18. století Anglie, ale mají své předchůdce v renesanční Itálii.
„Jeho strategická role v lodní výrobě a opravách po staletí podporovala a doprovázela historické události Serenissimy,“ napsal Sacchi.