Aféra „Dieselgate“. Rozsudky po deseti letech budí rozpaky

byznys

Skandál Dieselgate, který v roce 2015 otřásl automobilovým světem, přinesl po desetiletí první konkrétní tresty pro bývalé manažery koncernu Volkswagen. Avšak hlavní postava aféry, exšéf VW Martin Winterkorn, se však opět vyhnul spravedlnosti. Celý případ tak zůstává symbolem systémového selhání i právní nevyváženosti.

Aféra „Dieselgate“. Rozsudky po deseti letech budí rozpaky
Ilustrační foto
28. května 2025 - 06:03

Před několika málo dny padl v Německu důležitý rozsudek v jedné z nejrozsáhlejších kauz korporátního podvodu posledních dekád. Čtyři bývalí manažeři automobilky Volkswagen byli uznáni vinnými z podvodu a manipulace s emisními testy u naftových motorů. Dva z nich odejdou do vězení, dva další si odnesli tresty s podmínkou. Odsouzeni byli bývalý šéf vývoje dieselových motorů (4,5 roku vězení), bývalý vedoucí oddělení elektronických systémů (2 roky a 7 měsíců vězení), bývalý vedoucí vývoje ve Volkswagenu (1 rok a 3 měsíce s podmínkou) a další technický manažer (1 rok a 10 měsíců s podmínkou).

Přesto, jak upozorňuje Deutsche Welle, hlavní aktér celého skandálu, bývalý výkonný ředitel Martin Winterkorn, se z důvodu údajného zhoršeného zdravotního stavu vyhnul soudu. Jeho proces byl několikrát odložen a momentálně se neví, zda se vůbec někdy obnoví.

Odsouzení se označují za „exemplární oběti“ a podle jejich obhájců měli pouze plnit systémová rozhodnutí. Připomeňme, že VW instaloval do milionů naftových vozidel software, který uměle snižoval hodnoty emisí oxidů dusíku při testech. V běžném provozu ale vozy vypouštěly až 40× více škodlivin než povolují limity.


Zatímco státní zastupitelství požadovalo tresty vězení pro všechny obžalované, obhajoba navrhovala tři zproštění viny a jednu napomenutí. Soud se přiklonil k částečnému kompromisu s tím, že polovina z obžalovaných do vězení nenastoupí.

Aféra Dieselgate zatím stála Volkswagen podle vlastních údajů 33 miliard eur. Nejde ale jen o peníze, ale i o reputaci největší evropské automobilky, která byla vážně poškozena. V roce 2015 vyjádřil Martin Winterkorn před kamerami lítost a slíbil, že „manipulace a Volkswagen se už nesmí nikdy spojovat“. Den nato rezignoval.

Realita je však jiná. Vyšetřování se vleklo léta, většina manažerů zůstala v klidu na svobodě a samotná značka se rychle rehabilitovala díky přechodu k elektromobilitě.

Kritici upozorňují, že Dieselgate ukazuje na hlubší problém systémové beztrestnosti elitních korporátních struktur. I když byli někteří technici a střední management potrestáni, „hlavy“ zůstaly nedotčeny. Bývalý šéf VW se přitom podle obžaloby aktivně podílel na rozhodnutích o instalaci podvodného softwaru.

Podle soudce bylo jednání obžalovaných „jasným a úmyslným podvodem s cílem oklamat veřejnost i regulátory“. Přesto však proces ani zdaleka nepřinesl celospolečenské vyrovnání s korupcí v automobilovém průmyslu.

Psali jsme:

Jak uvedl mluvčí soudu v Braunschweigu, zbývá projednat dalších 31 obžalovaných v dalších čtyřech případech. Procesy se tak mohou protáhnout o další roky. Stále se očekává, že některé z nich budou znovu zaměřeny i na vedení VW a širší manažerskou strukturu.

Dieselgate se stalo symbolem ekologického podvodu, který zpochybnil důvěru veřejnosti ve značku „Made in Germany“. Ačkoliv padly první rozsudky, celý případ působí jako snaha uklidnit veřejnost spíše než naplnit spravedlnost. Jak trefně poznamenává původní článek nesoucí titulek „Manipulace a Volkswagen by se už nikdy neměly spojit.”

Realita ovšem ukazuje, že kultura beztrestnosti nadnárodních firem zatím přetrvává.

(Kyncl, Deutsche Welle, foto: zai)


Anketa

Překoná podle Vás koalice SPOLU v parlamentních volbách hranici 11% nutnou pro vstup do Sněmovny?