Ekologická budoucnost nebo zátěž? Řeč je o elektromobilech

byznys

Jsou elektromobily skutečně ekologickou budoucností, nebo naopak novou formou ekologické zátěže? Nejen na tyto otázky se pokusíme odpovědět v následujícím komentáři.

Ekologická budoucnost nebo zátěž? Řeč je o elektromobilech
Ilustračí foto
7. září 2024 - 07:03

Elektromobily jsou často oslavovány jako budoucnost dopravy, schopná přinést ekologickou revoluci. Politici, automobilky a média je prezentují jako klíčový nástroj v boji proti klimatickým změnám. Skutečnost však může být méně jednoznačná, než se na první pohled zdá.

Baterie – ekologický paradox?

Jedním z hlavních problémů elektromobilů je výroba jejich baterií. Lithium-iontové baterie, které jsou dnes nejběžnější, vyžadují těžbu surovin, jako jsou lithium, kobalt a nikl. Tento proces je velmi energeticky náročný a má často devastující dopad na životní prostředí i místní komunity, zejména v zemích s nízkými environmentálními a sociálními standardy, jako je Demokratická republika Kongo. Zde se těžba kobaltu často spojuje s dětskou prací a nehumánními podmínkami. Těžko si lze elektromobily představit jako symbol ekologického pokroku, když jejich základy stojí na takovýchto praktikách.

Navíc výroba samotných baterií produkuje obrovské množství emisí. Výroba baterie pro elektromobil může vytvořit stejné množství emisí, jako tradiční automobil se spalovacím motorem během několika let provozu. Toto poukazuje na to, že elektromobilita možná spíše přesouvá environmentální zátěž z výfukových trubek na těžbu a výrobu, než aby ji skutečně eliminovala.



Závislost na energetických zdrojích

Dalším problémem je závislost elektromobilů na elektřině, která není všude vyráběna stejně ekologicky. Například v Norsku, kde je velká část elektřiny produkována z obnovitelných zdrojů, mají elektromobily relativně nízkou uhlíkovou stopu. Ovšem v zemích, jako je Polsko, kde je velká část energie stále vyráběna z uhlí, mohou být elektromobily z hlediska emisí za svůj životní cyklus srovnatelné s moderními diesely. To znamená, že přechod na elektromobily ne vždy vede ke skutečnému snížení emisí skleníkových plynů, ale pouze ke změně zdroje těchto emisí.

Recyklace – zatím nevyřešený problém


Jedním z opomíjených aspektů elektromobility je otázka recyklace baterií. Životnost baterií v elektromobilech se pohybuje mezi 8 a 15 lety. Po uplynutí této doby vzniká otázka, co s nimi. Recyklace je technologicky náročná a zatím nejsou dostupné efektivní způsoby, jak recyklovat všechny materiály použitých baterií. Pokud nebude tento problém vyřešen, mohou elektromobily v budoucnu vytvořit novou ekologickou zátěž v podobě nerekultivovatelných odpadů.

Psali jsme:

Vývoj ukáže směr

Je však třeba uznat, že elektromobily mohou významně přispět ke snížení znečištění ve městech, kde je doprava hlavním zdrojem smogu. Snížení emisí NOx a pevných částic může přinést zdravotní benefity pro obyvatele velkých měst, ale ani zde nejsou elektromobily zcela bez problému. Kvůli své vyšší hmotnosti se jejich pneumatiky rychleji opotřebovávají, což zvyšuje množství jemných prachových částic ve vzduchu.

Budoucnost elektromobilů závisí na dalším vývoji technologií, recyklace a energetiky. Pokud se podaří snížit závislost na fosilních palivech a vyvinout baterie, které nebudou závislé na problematických materiálech jako je kobalt, mohou se elektromobily stát skutečně udržitelnější alternativou. Zatím je však elektromobilita komplexní a rozporuplnou otázkou, která si zaslouží důkladnou reflexi, než se stane univerzálním řešením pro budoucnost.

(hýbl, prvnizpravy.cz, screen: CNBC)


Anketa

Měl by podle vás Miroslav Kalousek založit novou politickou stranu?