V největší evropské letecké skupině se protínají dva zásadní tlaky: tlak investorů na zřetelné úspory a tlak pilotů na lepší zabezpečení v penzi. Představenstvo Lufthansy oznámilo na Capital Markets Day v Mnichově rozsáhlý program štíhlé administrativy a včera se uzavřelo hlasování pilotní odborové organizace Vereinigung Cockpit (VC) o případných stávkových akcích. Podle deníku Handelsblatt mohou případné střety těchto dvou linií, tedy úsporného plánu a průmyslového nátlaku, definovat provoz i výsledky skupiny ve zbytku roku 2025.
Podle agenturních a investorských zdrojů Lufthansa plánuje během několika příštích let snížit přibližně o pětinu počet pracovních míst v administrativě napříč celou skupinou. Opatření má mít podobu „štíhlé administrativy“ s důrazem na výkon a digitalizaci, přičemž přesný počet dotčených míst se stále dolaďuje (v médiích se pracuje s odhadem „několika tisíc“ pracovních pozic). Cílem je přesvědčit trh, že po slabé maržové disciplíně a dvou „profit warnings“ v roce 2024 nastává obrat k udržitelnému výkonu.
Investorům chce vedení současně ukázat, že letošní hospodaření míří nad loňských 1,6 miliard eur upraveného EBIT. Tuto ambici skupina opakuje ve své zprávě "shareholder information 2/2025" a rámcově ji podporují prezentace k výsledkům první poloviny roku. Právě na pondělním setkání s investory v areálu letiště Mnichov management konkretizoval střednědobé cíle a kroky, které povedou ke zlepšení marží v jádrovém leteckém byznysu.
Druhou osu příběhu tvoří pilotní spor o firemní penze. Odbory Vereinigung Cockpit vyhlásily do 30. září 2025 hlasování o oprávnění ke stávce pro zhruba 4 800 pilotů u hlavní značky Lufthansa a u nákladní divize Lufthansa Cargo. Aby bylo možné stávku spustit, musí se pro vyslovit alespoň 70 % oprávněných voličů, přičemž neúčast či zdržení se počítají proti. VC zároveň avizuje, že bezprostředně po sečtení hlasů nemusí termín stávky oznámit a dává prostor pro novou nabídku zaměstnavatele.
Jádrem sporu je přechod od starších definovaných dávek k kapitálově financovaným plánům po roce 2017 a současná výše příspěvků zaměstnavatele. VC tvrdí, že nový model významně zaostává za dřívějšími benefity a požaduje navýšení firemních odvodů. Lufthansa naopak označuje požadavky za finančně neudržitelné. Specializovaná média a penzijní titulky v posledních dnech zmiňují, že z pohledu firmy by plné vyhovění návrhům zásadně zvedlo roční náklady na penzijní plán pro „classic“ kokpit, což vedení odmítá.
Historie ukazuje, že spor o mzdy a penze u pilotů může rychle přerůst v zásadní provozní problém. Naposledy v září 2022 vedla 24hodinová stávka k odvolání přibližně 800 letů a dopadu na 130 000 cestujících na uzlech ve Frankfurtu a Mnichově. K dlouhodobější eskalaci tehdy nedošlo jen díky dohodě na poslední chvíli. Aktuální říjnová cestovní vlna a složitější propletence posádek přes dceřiné značky by dnes dopady dále násobily.
Z hlediska provozu by případná stávka pilotů znamenala tlak na páteřní dálkové i evropské rotace a ohrozila by spolehlivost v klíčových hubových bankách. Z hlediska financí by se k přímým nákladům připojily kompenzace cestujícím a riziko reputační eroze u prémiových zákazníků v business segmentu, jehož obnova je jedním z deklarovaných pilířů obratu. V neposlední řadě by souběh restrukturalizace administrativy a průmyslové akce pilotů oslabil vyjednávací pozici vedení vůči dalším zaměstnaneckým skupinám, které mají čerstvě v paměti vlastní tvrdé spory z let 2023–2024.
Pro samotné investory je důležité i načasování. Z širšího pohledu tak Lufthansa vstoupila do týdne, v němž potřebuje současně ukázat kompetenci v exekuci úspor, empatii ve vztahu k pilotům a konzistenci finančního výhledu. To, zda se jí podaří sladit tyto tři noty, rozhodne, jestli bude následující kapitola příběhu o obratu spíše o disciplinovaném zrychlení, nebo o zbrždění způsobeném další kolem odborových sporů.