Lufthansa v krizi. Masové škrty a stávková hrozba pilotů

byznys

Letecká společnost Lufthansa chystá velké škrty v administrativě a současně čelí hrozbě stávky pilotů kvůli penzijním nárokům. O budoucnosti rozhodnou nejbližší dny.

Lufthansa v krizi. Masové škrty a stávková hrozba pilotů
Ilustrační foto
30. září 2025 - 06:55

V největší evropské letecké skupině se protínají dva zásadní tlaky: tlak investorů na zřetelné úspory a tlak pilotů na lepší zabezpečení v penzi. Představenstvo Lufthansy oznámilo na Capital Markets Day v Mnichově rozsáhlý program štíhlé administrativy a včera se uzavřelo hlasování pilotní odborové organizace Vereinigung Cockpit (VC) o případných stávkových akcích. Podle deníku Handelsblatt mohou případné střety těchto dvou linií, tedy úsporného plánu a průmyslového nátlaku, definovat provoz i výsledky skupiny ve zbytku roku 2025.

Podle agenturních a investorských zdrojů Lufthansa plánuje během několika příštích let snížit přibližně o pětinu počet pracovních míst v administrativě napříč celou skupinou. Opatření má mít podobu „štíhlé administrativy“ s důrazem na výkon a digitalizaci, přičemž přesný počet dotčených míst se stále dolaďuje (v médiích se pracuje s odhadem „několika tisíc“ pracovních pozic). Cílem je přesvědčit trh, že po slabé maržové disciplíně a dvou „profit warnings“ v roce 2024 nastává obrat k udržitelnému výkonu.

Rozsah plánovaného kroku se opírá i o realitu personální základny. Z výroční zprávy za rok 2024 vyplývá, že skupina měla ke konci roku 101 709 zaměstnanců, přičemž růst zaměstnanosti probíhal zejména v provozních profesích. To ladí s analytickými poznámkami, že přestože je letadel a rotací méně než před pandemií, souhrnná pracovní síla je nad předcovidovou úrovní některých částí byznysu a administrativní aparát je pod největším drobnohledem.


Investorům chce vedení současně ukázat, že letošní hospodaření míří nad loňských 1,6 miliard eur upraveného EBIT. Tuto ambici skupina opakuje ve své zprávě "shareholder information 2/2025" a rámcově ji podporují prezentace k výsledkům první poloviny roku. Právě na pondělním setkání s investory v areálu letiště Mnichov management konkretizoval střednědobé cíle a kroky, které povedou ke zlepšení marží v jádrovém leteckém byznysu.

Druhou osu příběhu tvoří pilotní spor o firemní penze. Odbory Vereinigung Cockpit vyhlásily do 30. září 2025 hlasování o oprávnění ke stávce pro zhruba 4 800 pilotů u hlavní značky Lufthansa a u nákladní divize Lufthansa Cargo. Aby bylo možné stávku spustit, musí se pro vyslovit alespoň 70 % oprávněných voličů, přičemž neúčast či zdržení se počítají proti. VC zároveň avizuje, že bezprostředně po sečtení hlasů nemusí termín stávky oznámit a dává prostor pro novou nabídku zaměstnavatele.

Jádrem sporu je přechod od starších definovaných dávek k kapitálově financovaným plánům po roce 2017 a současná výše příspěvků zaměstnavatele. VC tvrdí, že nový model významně zaostává za dřívějšími benefity a požaduje navýšení firemních odvodů. Lufthansa naopak označuje požadavky za finančně neudržitelné. Specializovaná média a penzijní titulky v posledních dnech zmiňují, že z pohledu firmy by plné vyhovění návrhům zásadně zvedlo roční náklady na penzijní plán pro „classic“ kokpit, což vedení odmítá.

Napětí se buduje delší dobu. Už 2. dubna 2025 informovala agentura Reuters, že VC přerušila jednání o plánovaných škrtech v rámci jádrové značky a otevřela tím možnost tvrdších kroků. Firma tehdy tvrdila, že dává přednost dohodě a jednání nepokládá za ukončená, zatímco odbory kritizovaly zvyšování zátěže bez adekvátní kompenzace.


Historie ukazuje, že spor o mzdy a penze u pilotů může rychle přerůst v zásadní provozní problém. Naposledy v září 2022 vedla 24hodinová stávka k odvolání přibližně 800 letů a dopadu na 130 000 cestujících na uzlech ve Frankfurtu a Mnichově. K dlouhodobější eskalaci tehdy nedošlo jen díky dohodě na poslední chvíli. Aktuální říjnová cestovní vlna a složitější propletence posádek přes dceřiné značky by dnes dopady dále násobily.

Z hlediska provozu by případná stávka pilotů znamenala tlak na páteřní dálkové i evropské rotace a ohrozila by spolehlivost v klíčových hubových bankách. Z hlediska financí by se k přímým nákladům připojily kompenzace cestujícím a riziko reputační eroze u prémiových zákazníků v business segmentu, jehož obnova je jedním z deklarovaných pilířů obratu. V neposlední řadě by souběh restrukturalizace administrativy a průmyslové akce pilotů oslabil vyjednávací pozici vedení vůči dalším zaměstnaneckým skupinám, které mají čerstvě v paměti vlastní tvrdé spory z let 2023–2024.

Pro samotné investory je důležité i načasování. Z širšího pohledu tak Lufthansa vstoupila do týdne, v němž potřebuje současně ukázat kompetenci v exekuci úspor, empatii ve vztahu k pilotům a konzistenci finančního výhledu. To, zda se jí podaří sladit tyto tři noty, rozhodne, jestli bude následující kapitola příběhu o obratu spíše o disciplinovaném zrychlení, nebo o zbrždění způsobeném další kolem odborových sporů.

(Beneš, Handelsblatt, obr.: aiko)


Anketa

Měly by být podle Vás v souvislosti s kauzou Dozimetr zrušeny strany TOP 09 a STAN, jak navrhuje SPD?

Ano 39%
transparent.gif transparent.gif
Ne 30%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 31%
transparent.gif transparent.gif