Vojenská policie prošetřuje nákupy armádní techniky od firmy Tatra Trucks. Většinovým vlastníkem kopřivnické automobilky je společnost CSG zbrojaře a nově i nejbohatšího Čecha Michala Strnada.
Vyšetřovatelé mají podezření, že zaměstnanci české armády přebírají vozy Tatra v horší kvalitě, než vyžadují české normy a standardy Severoatlantické aliance. A tím ohrožují životy vojáků, kteří techniku používají.
Podle zjištění Radiožurnálu vojenská policie prověřuje nákupy tatrovek, které si ministerstvo obrany pořídilo od roku 2015. Konkrétně jde o vozy T-815-7 v různých variantách, například vyprošťovací vozy, přepravníky kontejnerů nebo Tatry s označením PRAM, které slouží k přepravě minometů.

Vojenská policie kvůli těmto nákupům podezírá skupinu lidí uvnitř armády z korupce.
Ministerstvo obrany také Radiožurnálu potvrdilo, že se o nákupy zajímají vyšetřovatelé.
„V dané věci probíhá trestní řízení, které je v současné době ve fázi prověřování. Případ je dozorován Vrchním státním zastupitelstvím v Praze. Podrobnější informace nemůžeme poskytnout, jelikož v této fázi je trestní řízení ze zákona neveřejné,“ napsala Radiožurnálu mluvčí vojenské policie Kateřina Mlýnková.
„Ve spisovém materiálu je zadokumentována možná rozsáhlejší trestná činnost, které se dopouštělo vícero osob, avšak rozhodnutí o zavedení (schválení) techniky, které bylo vyhotoveno vojenskou policií, bylo zcela klíčové,“ zapsali vyšetřovatelé do protokolu o předání spisu inspekci.
Smlouva za mlčení?
Podle informací Radiožurnálu se na vojenskou policii sám obrátil jeden ze zaměstnanců armády, který se účastnil jednání o technickém stavu tatrovek mezi armádou a zástupci firmy Tatra Trucks.
Po jednom takovém jednání k němu přistoupil zástupce Tatry a nabídl mu „externí poradenskou smlouvu“ výměnou za to, že přestane rozporovat technický stav předávané techniky, popsal později tento muž policii.
„Je důvodné podezření, že osoby hájící zájmy dodavatele záměrně nabízí uzavření smlouvy o poradenské činnosti či jiné smlouvy jako krytí nabízeného majetkového prospěchu s osobami, které mají rozhodující vliv při akvizičním procesu a procesu zkoušek materiálu (techniky) za účelem, aby výrobek nebyl ze strany osob posuzujících techniku a podmínky smlouvy hodnocen jako nevyhovující,“ zapsali si vyšetřovatelé.
Mluvčí koncernu CSG, do kterého spadá firma Tatra Trucks, ale takové podezření odmítá.