Motoristé slibují „garáž místo kavárny“ a cílí na voliče Spolu
politika
Motoristé sobě vstoupili do závěrečné fáze kampaně výrazným mítinkem v Praze, kde ostře zaútočili na koalici Spolu i vládu premiéra Petra Fialy, a slibují být hlasem těch, kdo odmítají „kavárenské“ hodnoty a hledají alternativu.
Filip Turek (Motoristé sobě)
25. září 2025 - 06:22
Strana Motoristé sobě zakončila svou volební kampaň výrazným mítinkem v Praze, konkrétně v historické budově Fantovy kavárny na hlavním nádraží. Prostor, kdysi spojený s noblesou první republiky, zaplnily světle modré vlaječky, čepice s logem strany a transparenty s hesly jako „My jsme vaše garáž. Ne kavárna!“. Celá akce působila scénicky promyšleně a měla dodat hnutí sebevědomý, energický ráz.
V projevech, ale i ve videích a scénických vstupech, Motoristé sobě otevřeně cílili na voliče, kteří se dosud identifikovali s koalicí Spolu, avšak ztratili k ní důvěru. „Jestli máte Fialy dost, volte nás,“ zněl hlavní apel, který se opakovaně vracel během celého setkání. Strana se jednoznačně prezentuje jako pravicová alternativa pro nespokojené občany, kteří nesdílejí liberálnější směřování současné vlády.
Hlavní tváře hnutí, Petr Macinka, Filip Turek a textař Otto Klempíř, se opřely do vlády i do hodnot, které podle nich deformují veřejnou debatu. Kritice se nevyhnula klimatická agenda Evropské unie, důraz na genderová témata ani podpora transgender komunity. Podle představitelů Motoristů jde o „ideologickou nákazu“, která nemá v české společnosti místo. Přítomní reagovali potleskem na sliby, že hnutí bude bojovat proti přehnanému zasahování státu a bude hájit svobodu jednotlivce.
Součástí mítinku bylo i ústřední video s krátkými skeči. V jedné scéně se potká muž se ženou, která na otázku, koho volí, odpovídá: „Panu profesorovi. Patříme na Západ, na Západ.“ Následně je však ukázána sama za plentou, kde vhazuje hlas pro Motoristy sobě. V závěru videa se objevuje billboard s heslem „Volte Motoristy, nikdo se to nedozví“, na němž Klempíř zakrývá oči, Turek uši a Macinka pusu, čímž narážejí na údajnou slepotu, hluchotu a mlčení tradičních stran.
Filip Turek v rozhovorech i během vystoupení zdůraznil, že hnutí oslovuje i skupiny voličů, které se běžně neobjevují v předvolebních průzkumech. „Máme bublinu prvovoličů či fanoušků,“ uvedl, a dodal, že právě tito lidé často k volbám nechodí, ale tentokrát by mohli zvrátit výsledek. Motoristé sobě proto věří, že jejich volební zisk může být vyšší, než jaký naznačují dosavadní data.
Sebevědomí hnutí podtrhují i slova o překročení pětiprocentní hranice potřebné pro vstup do Poslanecké sněmovny. „Neobáváme se, že bychom to nedokázali,“ zopakovali kandidáti, kteří v kampani sázejí na autenticitu a otevřenost. Připouštějí zároveň, že část jejich příznivců se zdráhá přiznat svou volbu veřejně, neboť mají obavy z reakce okolí. Podle Motoristů sobě je tento fenomén důkazem společenského tlaku a ostrakizace, která některé občany nutí své politické postoje skrývat.
Závěrečný mítink ukázal, že Motoristé sobě se snaží spojit vizuální atraktivitu s jasně vymezenou politickou linií. Útoky na koalici Spolu a vládu Petra Fialy kombinují s odmítnutím klimatických a genderových témat, přičemž zároveň slibují reprezentovat voliče, kteří hledají „garáž“ místo „kavárny“. Strana věří, že právě tato metafora a schopnost mobilizovat skryté voliče může přinést překvapení v nadcházejících volbách.