Nejviditelnějším symbolem rozdílu mezi ambicí a skutečností se stal závazek, že učitelé dosáhnou na 130 procent průměrné mzdy. Cíl se sice dostal do zákona, ale pouze pro učitele a bez jasného určení, vůči kterému roku se bude průměr počítat. Vláda použila historický průměr, nikoli aktuální, takže v roce 2024 šlo reálně o přibližně 110 procent a v roce 2025 už jen o 109,3 procenta. Bek sám později přiznal, že šlo o slib, který nebyl ekonomicky krytý. Podle dat ČTK dosahoval průměrný hrubý plat učitelů v první polovině roku 2025 zhruba 49 tisíc korun, což zůstává pod stanovenou hranicí. Rozpor mezi zákonem a praxí vyvolal nedůvěru mezi učiteli i řediteli škol.
Digitalizace přijímacích zkoušek na střední školy měla být vlajkovým projektem. Místo toho se proměnila v ukázku rizik unáhleného státního IT. Systém DiPSy, který měl být spuštěn 1. února 2024, se kvůli technické chybě a nedostatečným testům rozběhl až o den později večer. V dalších týdnech se objevily výpadky, přetížení i pomalé odezvy. Rodiče hlásili potíže s nahráváním příloh i s dostupností systému. Cermat sice udržel hlavní termíny, ale důvěra ve spolehlivost digitálních přijímaček byla otřesena a školy i rodiče nyní požadují jasné garance a záložní scénáře pro další roky.
Podobně pomalu postupuje i kurikulární reforma, která měla změnit výuku z paměťové na kompetenční. Nové rámcové vzdělávací programy už existují, školy mohou začít s jejich zaváděním v 1. a 6. ročníku dobrovolně, povinné nasazení však přijde až později. Plná implementace je plánována nejdříve na rok 2027 a její dokončení až po roce 2030, což je výrazně za původními politickými sliby. Ministerstvo samo připouští, že bez podpory škol, metodického vedení a času na adaptaci zůstane reforma jen na papíře.
Za mnoha problémy se skrývá starý systémový neduh, kterým je roztříštěná síť škol. V České republice zřizují základní a mateřské školy tisíce obcí, většina z nich jen jednu či dvě. To znemožňuje efektivní řízení kvality a sdílení kapacit. Analýzy opakovaně potvrzují, že Česko má mimořádně vysoký počet malých škol s nízkým počtem žáků, což je finančně i personálně náročné a vede k nerovnostem. O potřebě sdružené správy a posílení středního článku se mluví déle než deset let, ale bez legislativních kroků a finančních motivací se změny dějí jen výjimečně.
K dlouhodobě kontroverzním tématům patří i inkluze, kterou v roce 2016 prosadila ministryně Kateřina Valachová. Reforma měla zajistit, aby děti se speciálními vzdělávacími potřebami mohly zůstat ve svých kmenových školách a měly nárok na asistenty či podpůrná opatření. Záměr byl humanistický, ale praxe odhalila problémy v přípravě, financování i v metodické podpoře. Mnoho škol se potýkalo s nedostatkem kvalifikovaných asistentů, nejasnými pravidly a nárůstem administrativy. Kritici upozorňovali, že plošné zavedení bez dostatečného personálního zázemí vede k přetížení učitelů i k nerovnováze mezi třídami. Přesto inkluze zůstala součástí systému a dnes je jedním z nejcitlivějších bodů jakékoliv snahy o další reformy.
Kvalitní školství stojí na rovnosti šancí. Podle výsledků PISA 2022 zůstává Česká republika nad průměrem OECD, pokud jde o závislost výsledků žáků na socioekonomickém zázemí. Rozdíl výkonů mezi horním a dolním kvartilem přesahuje sto bodů, což znamená, že původ dítěte v Česku stále výrazně určuje jeho školní úspěch. Bez cílených programů podpory, lepšího využívání dat, posílení poradenství a spravedlivějšího rozdělování prostředků se tato nerovnost nezlomí.
Nový ministr proto nastoupí do jednoho z nejtěžších období. Bude muset vyjednat stabilní financování, sladit zákonné závazky s reálnými mzdami a vytvořit funkční systém pro nepedagogické profese tak, aby se školy neocitaly každý podzim v nejistotě. Současně bude nutné zklidnit digitalizaci přijímaček, zavést důkladné testování a záložní scénáře, posílit metodickou podporu reformy a vytvořit jasný plán evaluace. Skutečný posun nastane pouze tehdy, pokud se podaří posílit střední článek řízení a motivovat obce ke sdružené správě škol. Klíčovým úkolem bude i nábor a udržení kvalitních učitelů prostřednictvím stabilních platů, kariérního růstu, menší byrokracie a funkčního mentoringu. Cílené investice do regionů s nejvyšší nerovností pak mohou rozhodnout, zda školství zůstane v bludném kruhu slibů, nebo se konečně vydá cestou skutečné změny.