Petr Hampl: O politice, ideálech a lidském štěstí

politika

<< OTÁZKA TÝDNE >> Miluji politické diskuze s matematiky, píše v komentáři pro Prvnizpravy.cz Petr Hampl.

Petr Hampl: O politice, ideálech a lidském štěstí
Petr Hampl, nezávislý sociolog
23. května 2025 - 02:20

A to minimálně ze dvou důvodů:
  1. Poruchy autistického spektra jim brání pochopit, že jsou některé věci nevhodné, takže říkají nahlas a veřejnou píšou to, co nikdo nechce slyšet (ale co je většinou nejzajímavější).
  2. Všímají si logických nesrovnalostí, které často ukazují, že převládající porozumění je chybné. 
Ukázkovým příkladem Curtis Yarvin, o kterém se v poslední době tak často mluví a já ho ta často cituji. Vezměme třeba základní myšlenku ze staršího spisku Unqualified Reservations: 
Největším zlem jsou společenské boje spojené s násilím. Samotného škody různých občanských válek jsou zpravidla horší než jakýkoliv výsledek boje. Jak tedy odstranit násilí? No přece tak, že pokaždé podpoříme toho silnějšího. Stejně by vyhrál a když se slabší bude bránit, bude všechno jenom horší. 

Z hlediska čisté logiky je to bezchybné. Problém je v tom, že naše mozky jsou evolučně nastaveny tak, aby to pro nás bylo nesnesitelné. Protože pravidlo „dát pokaždé za pravdu silnějšímu,“ má zase spoustu jiných nevýhod pro úspěch skupiny jako celku.


Jenže když se podíváme pozorně, uvědomíme, že ten tak často kritizovaný dvojí metr se prosazuje tak snadno i z tohoto důvodu. Když panstvo vykoná něco násilného proti poddaným, je to něco úplně jiného než vzpoura poddaných. Revoluční násilí je pokládáno za morálně horší než násilí vůči podřízeným. Napadení Babišova volebního shromáždění je něco úplně jiného než napadení volebního shromáždění STAN. Pokud o vraždu Trumpa, Fica nebo Babiše by bylo něco úplně jiného než pokus o vraždu Van Leyenové. Proč tohle přijímá i tak velká část obyčejných lidí nezapojených do žádného sporu? Možná si intuitivně uvědomují, že když se nižší vrstvy bouří, vyvolávají tím neproduktivní konflikt, zatímco když panstvo potlačí vzpouru, vede to ke stabilitě. 

To vše je ve skutečnosti příliš zjednodušující. Třeba pravidelná povstání otroků, pokud jsou dost vytrvalá a každé z nich dost nebezpečné, mohou vést k tomu, že jednoho dne panstvo usoudí, že než vynakládat další a další energii na potlačování rebélií, je lepší otrokům ulevit. Což ovšem vyžaduje, aby byla splněny další podmínky. 

Nicméně tohle všechno je jen úvod k tomu, že tento článek je již třetím dílem seriálu, v němž rozebíráme delší dopis plný otázek, který mi poslal jeden student matematicko-fyzikální fakulty, který je zároveň studentem internetových programů Cesty vzdělanosti

V minulém díle jsem reagoval na pasáž, kde navrhuje možnost, že v politických sporech vlastně mají obě strany stejné ideály a že spor je vlastně veden jenom o technický problém, jak těch ideálů dosáhnout. Dal jsem mu do značné míry za pravdu. Připomněl jsem ovšem, že každý způsob dosažení těch ideálů je spojen se zájmy jiné společenské skupiny či vrstvy. To si můžete přečíst tady

Dnes pokračování z téhož dopisu
„V tomto případě by ideály byly v principu. V tomto ohledu by však tytéž ideály dominovaly snad od počátku dějin, v jisté nadsázce, a pak by dějiny ve smyslu souboje ideálů vůbec nezačaly, a pokud, tak by skončili dávno před začátkem letopočtu.“

Mladý muž během pár vět úplně rozstřelil fukuyamovskou logiku! Škoda, že si toho nevšimnul žádný z jeho dosavadních kritiků nebo obdivovatelů. Připomenu, že americký liberální politolog Francis Fukuyama tvrdí, že celé dějiny byly spory mezi určitými sadami ideálů. Po pádu Sovětského bloku už zůstala jen jediná sada ideálů, všechny ostatní diskreditovány nebo opuštěny. I nadále bude docházet ke sporům a válkám, ale budou to konflikty o osobní nebo skupinové zájmy. Už nikdy nedojde ke konfliktu idejí. 

Zmíněný mladý matematik si všimnul logické chyby.  
  • Buď se vedou spory o úplně nejzákladnější záležitosti dobra a zla. V tom případě nemůže být žádný konec dějin, protože nebyl ani začátek dějin. Odjakživa je to tak, že obě strany chtějí dobro a válčí jenom o to, jak toho dobra dosáhnout. 
  • Nebo ve sporech ideologií nejde o ideály, nýbrž o to, jak těch ideálů dosáhnout. 

A skutečně, když se podíváme zblízka, co říká liberální ideologie (třeba v tom konkrétním Fukuyamově pojetí), můžeme si všimnout, že má dvě složky:
  1. Je správné, aby všichni lidé byli šťastní, svobodní, žili bezpečně, blahobytně atd. – zde skutečně panuje všeobecná shoda.
  2. Toho lze nejlépe dosáhnout tak, že celému světu budou vládnout američtí bankéři. 
Podstatné je, že ani bod b) nepodléhá ověřování a nesmí být diskutován. Být liberálem znamená věřit, že vláda bankéřů vede k dobru a štěstí. 

Narazili jsme na něco, co je pro úpadkové ideologie typické, a sice, že jsou dvousložkové: 
  • Je tam ideál, který je krásný
  • Je tam nějaké tvrzení o cestě k tomu ideálu, které je nepravdivé. 

Jakmile způsob dosažení ideálu nesmí být diskutován, stává se ideologie hrozbou. A pokud se s ní nějaká skupina dlouhodobě ztotožní, čeká ji mentální úpadek. 

Což je (nebo byl svého času) i případ marxismu. Ideál rovnosti, pokroku a toho, že pracující lidé mají dostávat slušně zaplaceno – to je ideál správný a nezpochybnitelný. Jenže je do značné míry znehodnocen, pokud se k němu váže povinné přesvědčení, že správnou cestou je vždy a za každých okolností revoluční teror a zestátnění. 

To vše by nás mělo vést k tomu, abychom se i na svá přesvědčení dívali kriticky a s odstupem. 

Ano, jsem přesvědčený, že národní stát je dosud nejlepším uspořádáním z pohledu dobrého života a mezilidské solidarity, jaké se kdy v dějinách objevilo. Ale tohle přesvědčení musí být otevřené kritické diskuzi. Mohu se mýlit, mohou se objevit nová fakta…

Ano, jsem přesvědčený, že dovoz masy muslimů do Evropy je neslučitelný s tím, aby původní obyvatelstvo mohlo žít svobodně a bezpečně. Ale tohle přesvědčení musí být otevřené kritické diskuzi. Mohu se mýlit, mohou se objevit nová fakta…

A tak dále. 

Mimochodem, existují tedy vůbec rozdíly v základních hodnotách? Zdá, že tyto rozdíly mohou být trojí. 
  • Civilizační. Základní představy o tom, co je dobro, co je čest, co může být cílem lidského života apod. se mohou lišit. To dnes zažíváme při intenzivním kontaktu s islámskou civilizací. A to máme to štěstí, že nejsme v kontaktu třeba s civilizací aztéckou nebo našimi vlastními předky. 
  • Otázka rovnosti. Jsou všichni lidé bytosti se stejnou hodnotou nebo se jedná o různé skupiny bytostí, kde jedni jsou určeni k dobrému životu a druzí třeba k mučení, znásilňování či likvidační práci v dolech? 
  • Je smyslem společnosti a státu vytvořit takový stav, kdy bude maximálně chráněno a podporováno právo každého člověka na „sledování osobního štěstí“ (jak se to uvádí v amerického deklaraci nezávislosti) nebo je smyslem státu naplnit nějaké vyšší dobro (např. splnění všech Alláhových příkazů) bez ohledu na lidské životy? 

Všechny tři otázky se mohou prolínat. 

Mohlo by se zdát, že aspoň na Západě jsou v 21. století jednoznačně vyřešeny, ale nejsou. Připomínám, že třeba podle proroka neoliberální ekonomie a politiky F. A. Hayeka jsou výnosy z kapitálu důležitější než lidské štěstí, poctivost a spravedlnost. 

Ty, kdo dokázali dočíst až do konce, upozorňuji na seminář o staré slovanské a současné čínské démonologii, který povedou Michal Téra a Matyáš Táborský. Proběhne 7. června v Praze a podrobnosti najdete na https://www.junaak.cz/2025/04/16/kurz20250607praha/

(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)




43-8974200277/0100

Pro platby ze zahraničí: IBANCZ5601000000438974200277
BIC / SWIFT kódKOMBCZPPXXX





Anketa

Máte obavu z toho, že Fialova vláda zmanipuluje výsledky parlamentních voleb?

Ano 84%
transparent.gif transparent.gif
Ne 8%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 8%
transparent.gif transparent.gif