Polsko zažilo 10. června 2025 průlomový právní i politický moment. Ústavní tribunál, nejvyšší soudní orgán pro posuzování souladu zákonů a mezinárodních závazků s ústavou, rozhodl, že části Zelené dohody pro Evropu (Green Deal) a souvisejících klimatických politik Evropské unie jsou v rozporu s polskou ústavou. Verdikt se okamžitě stal symbolem odporu proti stále sílící centralizaci moci v Bruselu.
Ústavní tribunál ve sporu označeném jako K 10/24 konstatoval, že EU překročila pravomoci, které jí byly svěřeny v zakládacích smlouvách, neoprávněně diktuje členským státům, jaké energetické zdroje mají využívat a v neposlední řadě nemá právo rozhodovat o daních a poplatcích zatěžujících konkrétní energetické sektory bez výslovného souhlasu národních parlamentů.
Tribunál zároveň upozornil, že Evropský systém obchodování s emisemi (ETS) i jeho rozšíření do domácností v rámci ETS2 představují zásah do základních práv občanů a fiskální svrchovanosti státu.
„Evropská unie nemá oprávnění ukládat členským státům, jaké energetické zdroje mohou používat, ani jaké fiskální zatížení na ně uvalí,“ shrnul soud.
Naopak současná vláda premiéra Donalda Tuska rozhodnutí odmítá uznat. Tvrdí, že několik soudců bylo jmenováno nelegitimně bývalou vládou PiS, a proto rozsudek nechce publikovat, čímž fakticky znemožňuje jeho vstup v platnost.
Přichází prezident Nawrocki. Změna kurzu?
Klíčovou roli může sehrát nový prezident Karol Nawrocki, který do úřadu nastoupí v srpnu. Kandidát podpořený PiS se již nechal slyšet, že podpoří plnou revizi Green Dealu, uspořádá referendum o jeho vypovězení, garantuje zlevnění elektřiny až o 33 %, a to právě díky rozhodnutí Ústavního tribunálu, a především zachová uhlí jako páteřní zdroj energie pro Polsko, zejména pro vytápění domácností.
Podle Nawrockiho je Green Deal „úderem proti chudým a pracujícím lidem“ a tvrdí, že klimatická agenda „nesmí sloužit jako nástroj k podmanění národních států.“
Polský verdikt přichází v době, kdy stále více evropských států zpochybňuje klimatickou politiku EU.
Kritizované rozšíření ETS2 má od roku 2027 zatížit běžné občany a zdraží topení plynem, pohonné hmoty a obecné náklady na energie.
Odpůrci argumentují, že klimatická politika Bruselu funguje jako skrytá daňová reforma, která je však uvalována bez demokratického mandátu.
Co to znamená pro Evropu a pro Česko?
Rozhodnutí polského ústavního soudu je precedentem. Pokud by se podobný model přehodnocování pravomocí EU uplatnil i jinde, může dojít ke skutečné proměně vztahu mezi národními státy a evropskými institucemi.
Pro Českou republiku, která čelí vlastním výzvám v oblasti cen energií, udržení uhlí a tlaku na dekarbonizaci, se zde otevírá prostor k debatě: Máme se nechat vést klimatickou politikou, kterou diktují úředníci v Bruselu, nebo ji tvořit podle vlastních potřeb a možností?
Odpověď možná už visí ve vzduchu. A jak ukázalo Polsko, není nutné se bát říct Bruselu „ne“.