Povolenky odmítnout a migrační pakt stopnout, říká Turek

politika

Europoslanec a lídr Motoristů sobě Filip Turek se rozmluvil o chybách v kampani, sporech v hnutí i tvrdých podmínkách pro vstup do vlády. Odmítá ETS2 a migrační pakt, varuje před „Chat control“ a nastínil, s kým by Česko mělo v EU budovat blokační koalice.

Povolenky odmítnout a migrační pakt stopnout, říká Turek
Filip Turek (Motoristé sobě)
18. září 2025 - 06:22

Europoslanec a čestný prezident hnutí Motoristé sobě Filip Turek, který kandiduje do Poslanecké sněmovny jako lídr ve Středočeském kraji, v pořadu X Talk na XTV s moderátorkou Alex Mynářovou otevřeně rozebral chyby své kampaně, vnitřní fungování hnutí i zásadní programové priority. Podle svých slov se snaží přinášet do politiky upřímnost, která mu však v mediálním prostředí někdy škodí. 

„Největší chyba byla, že jsem to neudělal dřív, protože potom už se to rozjelo,“ přiznal v souvislosti s pozdním oznámením své kandidatury. Dodal, že jeho další slabinou je přílišná přímočarost. „Jsem příliš upřímný a říkám věci na rovinu... možná i naučit se neříkat věci tak upřímně a používat jednodušší věty,“ řekl Turek.

Debata se dotkla také nesourodých výroků některých členů Motoristů sobě, například Karla Berana. Turek připustil, že nová strana má v koordinaci slabiny. „Jsme úplně nová strana a nemáme úplně synchronizované všechna témata. Ta synchronizace je poměrně důležitá,“ poznamenal, zároveň ale zdůraznil, že program hnutí je velmi detailně připravený a čítá desítky stran odborných podkladů. Podle něj jej oceňují zástupci průmyslu, zemědělství i potravinářství.


K volebním průzkumům přistupuje skepticky. Tvrdí, že agentury často poškozují menší subjekty, a opírá se raději o interní data. „Průzkumy jsou nástroj na to, jak poškozovat nové malé subjekty,“ uvedl a jako reálný odhad podpořený vlastními zdroji zmínil zhruba 6,5 procenta. Zároveň argumentuje, že hnutí má „neměřitelné voliče“, zejména v jeho široké fanouškovské základně.

Pokud jde o povolební vyjednávání, Turek zdůraznil, že Motoristé sobě nečekají ve frontě na spolupráci s hnutím ANO, ale budou prosazovat tvrdé podmínky. „My určitě nestojíme ve frontě. Naopak, chceme vládnout pravicově, a budeme mít velmi tvrdé podmínky,“ řekl. 

Mezi nepřekročitelné body řadí zejména odmítnutí emisního systému ETS2, který by podle něj dramaticky zdražil život českým domácnostem, odmítnutí migračního paktu, jenž má znamenat relokace migrantů nebo finanční spoluúčast, a odmítnutí návrhu chat control. „Chat control 1.0 platí od roku 21. Verze 2.0 by znamenala, že to budou muset dělat úplně všechny operátoři a komunikační platformy,“ upozornil.


Ostře se vymezil vůči evropské klimatické politice. „Schválila EU ETS2 pro celou Evropu. To je úplně neuvěřitelné,“ kritizoval českou vládu v souvislosti s rokem 2022. Upozornil, že v důsledku těchto kroků hrozí deset až patnáct procent obyvatel na hranici energetické chudoby a že náklady domácností mohou dosáhnout vyšších desítek tisíc korun ročně. Dopady podle něj navíc mohou být ještě rozsáhlejší, protože zatíží i průmysl a obchod.

Turek se dotkl i otázky Ukrajiny a NATO. „V tento moment Ukrajina v žádném případě nepatří do NATO, v žádném případě nepatří do EU,“ zdůraznil, přičemž připustil, že v dlouhodobém horizontu se situace může vyvíjet odlišně. V širším kontextu evropské politiky prosazuje budování blokačních menšin a spolupráci zemí Visegrádu s Maďarskem, Polskem, Slovenskem, ale i s Rakouskem či Itálií. „Měli bychom vytvořit blokační bariéru… blokovat Evropskou unii v rozpočtech, v sankcích ve všem, pokud nezačne postupovat racionálně,“ uvedl.


Rozhovor uzavřel kritikou aktivistické zahraniční politiky a pokrytectví v otázkách obchodu s Čínou a Ruskem. Zatímco podle něj není nyní rozumné posilovat vztahy s Moskvou, připustil, že po skončení války by byl pro okamžité obnovení obchodních vztahů. „Samozřejmě. Moje první obava byla, co teď bude s naší energetickou strukturou. Oni kohoutky nestopili a my jsme začali říkat, že to nechcem, a kupujeme to bokem a stokrát dráž,“ konstatoval. Připomněl přitom i závislost části Moravy na ropných produktech ze Slovnaftu a dodávky paliva do českých jaderných elektráren.

Filip Turek se tak v rozhovoru ukázal jako politik, který kombinuje tvrdou kritiku evropské agendy s důrazem na energetiku a hospodářství, zároveň ale přiznává i slabiny vlastní kampaně a organizační nedostatky nové strany.

(Barták, prvnizpravy.cz, repro: xtv)


Anketa

Dostane se podle Vás strana Motoristé sobě po volbách do Sněmovny?