Zdeněk Zbořil: Sofoklés – Král Oidipus a Andrej Babiš

politika

Oidipovský osud Andreje Babiše. Podle všech, kteří se vydávají za opozici, ale vlastně jsou ještě vládní mocí, by se měl Andrej Babiš oslepit a opustit o holi jako slepý žebrák Théby.

Zdeněk Zbořil: Sofoklés – Král Oidipus a Andrej Babiš
Zdeněk Zbořil, politolog
7. prosince 2025 - 02:20

Pro začátek by stačilo, kdyby opustil Prahu, Českou republiku, Visegrád a Evropskou unii. Ti náročnější, jako  pan znovuzvolený poslanec Jan Jakob nebo ministr Martin Dvořák ještě požadují, aby podobně, jako žádal autor antické tragédie Sofokles slepého Oidipa,  aby i sluchu zdroj se uzavřití dal a bez váhání tak učinil, píše Zdeněk Zbořil v komentáři pro Prvnizpravy.cz.

My totiž víme, podobně jako Thébští, že mor, mor nenávisti, který nás sužuje, má konkrétní příčinu. Žijí mezi námi vrahové starého krále Laia, kterého je třeba vypátrat. To se už podařilo, jen se neví, jak způsobit, aby se věštba nenaplnila. Oidipus se o to pokusil tím, že se rozhodl vraha vypátrá, ale věštec, říkejme mu třeba Ústavní soud, označí za vraha právě jeho. Oidipus nevěří, ale po dalším pátrání zjistí krutou pravdu. Po narození měl být Oidipus usmrcen, protože věštba určila, že v dospělosti zabije svého otce a za manželku si vezme svou matku. Pastýř, který měl Oidipa zabít, ho ale nechal žít u pastýře korintského krále. 

V dospělosti se Oidipus dozvěděl o této věštbě a v domnění, že žije u vlastních rodičů, je raději opustil, aby se věštba nenaplnila. Na své cestě se dostal do sporu s cizincem, kterého v hněvu zabil, aniž by tušil, že zabil svého vlastního otce. Poté osvobodil Théby od Sfingy, jejíž hádanku uhodl, a za odměnu získal thébský trůn a ruku ovdovělé královny Iokasty. Aniž by to tušil, oženil se tak se svou vlastní matkou. 

Andrej Babiš, podobně jako Oidipus, opouští Théby, kterou v naší době supluje Praha, „nevěstka babylonská“, která po něm požaduje, aby zavrhl své děti, svou rodinu a nakonec se oslepil. Snad právě to je to hlavní. Nevidomý nevidí, ale pamatuje si, jak to bylo před jeho příchodem  a jak se bohatství obce ztrácelo pod rukama jejích nedůstojných reprezentantů.

Je pozoruhodné, jak se základní vzorce lidského chování a myšlení opakuji a jak dva tisíce pět set let po smrti řeckého dramatika Sofokla jsou jeho příklady a metafory aktuální. Demokracie jako forma vlády, ve které má být zdrojem moci lid, se považovala za ideální, když nebyla způsobem vládnutí, na kterém by se podílely ženy  a otroci. Nejprve byli její částí králové, později bohatí a urození majitelé půdy.  Moc krále byla postupně nahrazena vládou Archóntů, úředníků, kteří vydávali zákony a dohlíželi na jejich dodržování. Tradiční dějeprava nám říká, že „…postupem doby se majetkové rozdíly mezi bohatými majiteli půdy a drobnými rolníky zvětšovaly, rolníci si u majitelů půdy půjčovali a spláceli jim částí své úrody. Když nemohli své dluhy splatit, ztráceli svou osobní svobodu a upadali do dlužního otroctví.“

Václav Bělohradský ve své knize filosofických esejů nazvanou  Společnost nevolnosti  nenachází v dnešním světě dostatek dialogu a odpovědnosti za rozporuplnost světa. „Bavičská diktatura (podle něho) pouze vyprazdňuje jakoukoliv kritiku, která je základem demokratické společnosti. Nastává proto éra individualizace a odmítání zodpovědnosti za chování lidstva“.  Dodejme, že je to také doba černého krutého humoru, jehož obětí jsou zejména ti, kteří jej vymýšlejí a uvádějí na scénu.

Na příkladu životních osudů Andreje Babiše můžeme demonstrovat, jaké jsou zdroje nenávisti vůči němu jako jednomu z občanů této „neobčanské společnosti“ a ptát se, kde má toto znevolnění Babiše, jeho rodiny, jeho obdivovatelů stejně jako jeho nepřátel hranice a jaká oběť, obáváme se předpovídat, že i krvavá, může být položena na rituální obětní oltář naší  nemocné a choroboplodné společnosti. 


Ta věčná válka s rodinou Babišových v Čechách, na Ukrajině a široširé Rusi by jednou mohla skončit podobně jako celá antibabišovská „společnost nevolnosti“ v Lapidáriu na pražské periférii. I když si její tvůrci budou myslet, že je to ve středu města nebo dokonce celé Evropy.

V ruských bylinách končí slavní hrdinové bojující s Tataříny, seslanými na ně jako trest boží, tím, že bojují, až jejich ruce zemdlely a do srdcí jim padl strach. Obrátili své koně a ujížděli se ukrýt do skály. Ta se však neotevřela a hrdinové na místě zkameněli. Neznámý autor těchto epických příběhů pak tvrdí - …a od těch dob nebylo na Rusi hrdin více! 

(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)


43-8974200277/0100
Pro platby ze zahraničí: IBANCZ5601000000438974200277
BIC / SWIFT kódKOMBCZPPXXX





Anketa

Je podle Vás pro ČR přínosné obnovit silnou spolupráci zemí V4?

Ano 52%
transparent.gif transparent.gif
Ne 25%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 23%
transparent.gif transparent.gif