Zakázka na 246 moderních bojových pásových vozidel CV90 patří k největším v historii České republiky. Nejde však jen o samotnou hodnotu přes 60 miliard korun, ale také o rozsah právních služeb, které ji provázejí. Přestože má ministerstvo obrany vlastní právní odbor, ministryně Jana Černochová se rozhodla najmout externí advokátní kancelář Brož, Sedlatý, s.r.o. (AKBS). Ačkoli ministerstvo tvrdí, že hodinová sazba 1 148 Kč je „velice příznivá“, celková suma za právní poradenství rychle narůstá.
Původní smlouva počítala s maximální částkou 16,9 milionu korun. Tento limit už byl vyčerpán a navýšen na 39,9 milionu korun a není jisté, zda to bude konečná částka.
Ministerstvo obrany argumentuje, že právníci jsou potřeba kvůli zpřesňování technických parametrů vozidel, například instalaci modernějších antén, a kvůli přípravě servisní smlouvy, jejíž hodnota může dosáhnout desítek miliard korun. Tuto smlouvu chce resort vysoutěžit ještě předtím, než do Česka dorazí první kusy CV90. V této souvislosti se ale vyhýbá jasnému stanovisku, zda by měl servis zajišťovat státní podnik VOP CZ, nebo i soukromé firmy.
Ředitel VOP CZ Vlastimil Navrátil to však vidí jednoznačně.
„Otázku, jestli má VOP CZ dělat servis, který je spojený se životním cyklem nové těžké techniky české armády, považuji za nejapnou. Protože kdo jiný by to měl dělat než státní podnik, který je garantem toho, že za každé situace bude tu schopnost držet a bude v prvé řadě věrný České republice a její armádě?“ míní Navrátil.
Na pozadí rostoucích nákladů se nabízí otázka, zda jde skutečně o nezbytné výdaje, nebo o neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Obzvlášť když se jedná o zakázku, která už nyní patří mezi nejdražší v historii armády. Kritici upozorňují, že státní kasa by měla být chráněna stejně důsledně, jako se chrání státní hranice. A že v tomto případě se hospodárnost stává stejně důležitou zbraní jako samotná pásová vozidla.