Každý rok 16. června slaví čtenáři po celém světě takzvaný Bloomsday, svátek literatury věnovaný románu Odysseus (Ulysses) irského spisovatele Jamese Joyce. Nejinak tomu je i v Dublinu, městě, kde se celý tento slavný román odehrává během jediného dne roku 1904. Jen málokdo si však dnes vzpomene, že tato kniha byla v USA dlouhá léta zakázána a že její legalizace byla výsledkem jednoho z nejzásadnějších soudních procesů v oblasti svobody projevu.
Román Ulysses vyšel poprvé 2. února 1922 (na Joyceovy čtyřicáté narozeniny) v Paříži, zásluhou americké exulantky Sylvie Beachové a jejího knihkupectví Shakespeare and Company. Od počátku byl vnímán jako přelomové dílo modernismu. Joyce v něm nejen přetvořil strukturu Homérovy Odysseie, ale zároveň experimentoval s jazykem, vědomím postav, symbolikou a všudypřítomnými kulturními narážkami. Výsledkem byl text mimořádně náročný a pro mnohé také pohoršlivý.
Ještě před vydáním románu vyšly jeho úryvky v americkém literárním časopise The Little Review, který vydávaly Margaret Andersonová a Jane Heapová. Právě na základě otištění pasáže „Nausikaa“ v dubnovém čísle roku 1920 byly obě ženy obžalovány z šíření obscénního materiálu. Soud je uznal vinnými a bylo jim nařízeno přestat publikovat Joyceovy texty. Americké úřady považovaly Ulysses za natolik nevhodný, že byl následně zcela zakázán jeho dovoz na území Spojených států.
Průlom přišel až v roce 1933, kdy nakladatelství Random House, vedené Bennettem Cerfem, chtělo knihu legálně vydat v USA. Proto domluvili „testovací případ“: nechali dovézt výtisk Ulysses z Francie a doufali, že bude zabaven celníky, čímž by vznikl precedens k soudnímu sporu. Tak se také stalo. Případ dostal oficiální název United States v. One Book Called Ulysses a projednával jej federální soudce John M. Woolsey.
„Jsem přesvědčen, že kniha Ulysses není pornografická,“ napsal Woolsey. „Ačkoliv jisté pasáže mohou být považovány za vulgární, jejich smyslem není vyvolat chtíč, nýbrž věrně zachytit myšlenky a chování lidských postav.“
Rozhodnutí soudce Woolseyho se stalo mezníkem v dějinách americké justice. Nejen že umožnilo legální vydání Ulysses, ale zároveň položilo základy pro svobodu literárního projevu, jak ji chápeme dnes. Od té doby se při posuzování „obscénnosti“ v USA vychází z toho, zda má dílo literární, uměleckou nebo vědeckou hodnotu, nikoliv pouze z přítomnosti explicitních scén.