Letecká krize v USA. Výpadky a zastaralá technika

zprávy

Řízení amerického letového provozu trpí tisícovkami poruch týdně kvůli zastaralé technice a nedostatku lidí. A pokud rychle nedojde k rozsáhlé modernizaci, letecká doprava zůstane balancovat na velmi tenké hraně bezpečnosti a provozuschopnosti.

Letecká krize v USA. Výpadky a zastaralá technika
Ilustrační foto
8. května 2025 - 07:50

Spojené státy americké, světová velmoc v oblasti civilního letectví, čelí dramatickému selhání klíčového prvku své infrastruktury, kterým je systém řízení letového provozu. Jak odhalila nedávná reportáž New York Post, americká Federální letecká správa (FAA) registruje přibližně 1 000 poruch vybavení týdně, a to především kvůli zastaralým technologiím z 80. a 90. let. Experti i bývalí představitelé FAA varují, že se problémy budou nadále zhoršovat, pokud nedojde k rozsáhlé modernizaci.

„Toto je systém na bázi měděného vedení a FAA zažívá téměř tisíc výpadků týdně. A nejhorší na tom je, že je nelze předvídat,“ uvedl anonymní představitel leteckého průmyslu pro New York Post.

Alarmující situace vyvrcholila 28. dubna, kdy došlo k 90sekundovému výpadku komunikace a radaru na mezinárodním letišti Newark Liberty v New Jersey. Za incidentem stál spálený kus měděného drátu. Krátké přerušení mělo však kaskádový efekt na celý letecký provoz v zemi, což způsobilo stovky zpoždění a zrušení letů, které trvaly déle než týden. Pět pracovníků FAA z kontrolního centra ve Filadelfii si následně vzalo federální „traumatické volno“.

V době, kdy svět debatuje o umělé inteligenci a autonomních systémech, FAA stále operuje s papírovými proužky a disketami. 

„Není přijatelné, aby kontrolory a techniky udržovali náš Národní letecký systém pomocí papírových proužků a disket,“ konstatoval před Kongresem výkonný ředitel sdružení Airlines for America Nicholas Calio.


Podle zprávy Government Accountability Office (GAO) je 27 % ze 138 systémů FAA zcela neudržitelných a dalších 39 % potenciálně neudržitelných. Z celkového rozpočtu FAA na zařízení a infrastrukturu navíc 90 % prostředků směřuje pouze na záplaty existujících problémů, nikoliv na modernizaci.

K technickému kolapsu se přidává kritický nedostatek personálu. Od roku 2012 klesl počet certifikovaných kontrolorů letového provozu o 1 020 osob, tedy o 9 %, a v loňském roce bylo přijato jen 34 nových pracovníků. Každý den přitom FAA dohlíží na 50 000 letů, přičemž situace je nejhorší v oblastech s vysokým provozem. Například v New Yorku dochází ke zpožděním až u 75 % všech letů.

„Jsme nuceni rušit stovky letů, protože prostě nemáme technologii ani personál, abychom je zvládli,“ shrnul velmi ostře bývalý šéf provozu FAA David Grizzle.

Ministr dopravy Sean Duffy kritizoval nečinnost Bidenovy administrativy. V rozhovoru pro Fox News uvedl, že hlavní i záložní komunikační linka selhaly během incidentu v Newarku.

„Ztratili jsme spojení s řízením letového provozu na 30 sekund. Nehrozilo sice, že se letadla srazí, ale je to důkaz, že máme křehký systém, který je třeba opravit,“ uvedl Duffy.

Plány na reformu zahrnují přechod od stovek malých kontrolních věží k pouhé pětici špičkových center řízení, nábor nových pracovníků a instalaci optických vláken místo měděných drátů. FAA již oznámila posílení přenosové infrastruktury mezi centry v New Yorku a Filadelfii.

Psali jsme:

Odhady hovoří o tom, že náklady na zpoždění letů dosáhly již v roce 2019 33 miliard dolarů ročně. Přesto se debata o investicích v Kongresu omezuje na kompromisních 4,75 miliardy dolarů, přičemž odborníci varují, že skutečná potřeba je několikanásobně vyšší (30 až 40 miliard dolarů).

Pro porovnání: Spojené státy bez mrknutí oka vyčleňují desítky miliard na vojenskou pomoc zahraničí, zatímco domácí infrastruktura se doslova rozpadá. Jak dlouho ještě bude americká veřejnost tolerovat situaci, kdy její bezpečnost a komfort závisí na drátech z dob studené války?

Amerika si zvykla vnímat svou leteckou dopravu jako synonymum bezpečnosti a pokroku. Dnešní realita však připomíná říši improvizace, kde o osudu letadel rozhoduje zrezivělý drát. 

„Systém je sice stále bezpečný, ale jeho bezpečnostní rezerva se tenčí. A způsob, jakým ji udržujeme, je zcela nepřijatelný pro moderní zemi, jakou Spojené státy chtějí být,“ shrnul trefně David Grizzle.

Ještě nepadají letadla. Ale padá důvěra!

(Kovář, New York Post, foto: zai)


Anketa

Kdo by měl být podle Vás novým ředitelem České televize?