V českém ústavním systému se znovu otevírá otázka, jak zabránit nečinnosti prezidenta při zásadních rozhodnutích. Opakované průtahy při jmenování vlády nebo přijetí demise ukazují, že spoléhání na politickou kulturu nestačí. Prezident, který není vázán žádnou lhůtou, může svým zdržením paralyzovat chod státu a prodlužovat období, kdy vládne kabinet bez důvěry. Takzvané „mrtvé vlády“ přitom představují vážné riziko pro stabilitu i důvěru občanů v demokratický systém.
Europoslanec za hnutí Stačilo! Ondřej Dostál proto přichází s návrhem, jak situaci řešit. Ve svém komentáři upozorňuje, že prezident není monarcha, ale státní úředník, který by měl plnit své povinnosti bezodkladně a v souladu se zákonem. Navrhuje doplnit do Ústavy konkrétní lhůty pro kroky hlavy státu, aby se předešlo průtahům a svévoli. Podle něj by jasně stanovené termíny vrátily ústavnímu systému předvídatelnost a zabránily chaosu, který vzniká z liknavosti a neodpovědnosti.
Je nejvyšší čas doplnit lhůty, včetně důsledků jejich nedodržení, napevno i do Ústavy, neboť z liknavosti prezidentů vzniká chaos. Období "mrtvé vlády" (po prohraných volbách, ale před jmenování nové) je nebezpečné. Vládní zombie už nemají politickou odpovědnost, ve volbách už prohrály, o nic jim nejde a mohou natropit cokoli. Jako třeba Vojtěchovo povinné covidové očkování a čtvrtrok nesmyslných covidpasů, nebo nyní lokajské vystupování Fialovy vlády před evropskými institucemi v hospodářsky extrémně významných věcech. Taky můžou rozkrást spoustu peněz nebo zadat nesmyslné miliardové zakázky. O nezodpovědném sestavování rozpočtu státu či zdravotního pojištění nemluvě.
• Jmenování předsedy vlády (čl.62/a a 68/2): 15 dnů od voleb; při zmeškání prezident "ztratí pokus"; při zmeškání pravomoc přejde na Sněmovnu (jako dnes při "třetím pokusu" dle čl.68/4)
• Pověření sestavením vlády": v rámci 15-denní lhůty od voleb, pokud možno bezodkladně po volbách (v Ústavě tento institut ani není, vznikl lidovou tvořivostí prezidentů)
• Návrh ministrů předsedou vlády (čl.68/2): 15 dnů od doručení jmenování; při zmeškání předseda vlády pozbývá jmenování a prezidentovi začne 15-denní lhůta pro "druhý pokus", případně předsedovi Sněmovny pro "třetí pokus"
• Jmenování ministrů a dalších členů vlády (čl. 68/2 in fine): 15-denní lhůta od doručení návrhů od jmenovaného předsedy vlády; při zmeškání prezidentem se mají ministři za jmenované a vláda jde pro důvěru do Sněmovny; odmítnutí jmenovat musí prezident ve lhůtě písemně zdůvodnit
Tvůrce Ústavy měl patrně za to, že se budou prezidenti chovat slušně, nepřivlastňovat si pravomoci, které nemají, a neprotahovat funkční období "mrtvých" vlád, bohužel se tak neděje. Stanovení lhůt by přitom nijak nezasáhlo ústavní pravomoci prezidenta vymezené stávající Ústavou, ty by zůstaly nezměněné. Jen by se prezidentům zabránilo s nimi spekulovat,“ napsal na síti facebook europoslanec za hnutí Stačilo! Ondřej Dostál.









