Čína oznámila zpřísnění vývozu vzácných kovů, nezbytných pro výrobu baterií, elektromotorů i moderních elektronických systémů. Od listopadu tak hrozí narušení klíčových dodavatelských řetězců, na nichž závisí evropský automobilový a technologický průmysl. Opatření Pekingu vyvolává mezi světovými výrobci značné obavy. V sázce je nejen dostupnost surovin, ale i samotná stabilita průmyslové výroby na Západě.
Podle odhadů analytiků může čínské omezení vývozu vést k prudkému růstu cen a k dočasnému ochromení evropských továren, které už nyní čelí konkurenčnímu tlaku levnějších asijských produktů. Surovinová závislost, kterou Evropa v posledních letech sama prohlubovala prostřednictvím přísných ekologických politik, se tak ukazuje jako její největší slabina.
Publicistka Jana Marková ve svém komentáři upozorňuje, že tento krok Číny není náhlým překvapením, ale logickým důsledkem dlouhodobé evropské politiky, která přenesla „špinavou“ těžbu mimo své území a vytvořila závislost na dovozech z jedné země. Ve svém textu varuje, že pokud Evropa rychle nepřehodnotí své priority, může ztratit nejen konkurenceschopnost, ale i schopnost udržet vlastní průmysl v chodu.
Nutno dodat, že já osobně jsem tento krok očekávala, a dost se divím, proč ho neočekávali špičkoví manažeři západních společností. Čína už nemá aktuálně jediný důvod nám posílat svoje suroviny, když nám může posílat celé výrobky. Proč by to dělala. A my sami jsme tomu šli neskutečným způsobem naproti, a já opravdu nerozumím tomu, co za lumeny napadlo si na Číně, kterou nenávidíme, vytvořit totální surovinovou závislost.
Jako Evropa jsme rozjeli šílenost jménem Green Deal, a tím jsme se zcela odstřihli od výrobků a technologií, které dokážeme tak nějak vyrobit z vlastních zdrojů. Nahradili jsme je technologiemi zcela závislými na drahých zeminách, které i kdybychom snad někde měli, okamžitě jsme si v rámci ekologie zakázali jejich těžbu.
Možná jste o nich ani nikdy neslyšeli, ale nový čínský seznam kontroly vývozu, který má začít platit od 8. listopadu, zahrnuje prvky jako ytterbium, holmium a europium. Díky inovativním technologiím, které jsme si nuceně nakázali například v automobilech mít, se nám tak lehce může stát, že nebudeme mít auta inovativní, ale žádná. V lepším případě čínská. Evropa, tahle mekka průmyslu, se sama vzdala svého výsostného postavení a přenechala je šikovným Číňanům.
Pokud jde dámy a pánové o těžké vzácné zeminy, Čína kontroluje 99,8 procenta celosvětové rafinérské kapacity, takže i kdyby byly, naše alternativní zdroje jsou zanedbatelné. A nejde jen o automobily. My sami si nyní vytváříme závislost mnohem nebezpečnější, a to energetickou. Odkud si myslíte, že jsou všechny ty komponenty pro solární energetiku a větrníky? No hádejte jednou. Zde jsou též magnety vzácných zemin zcela nezbytnou součástí, pokud nechceme začít k fungování používat zvířecí či lidskou sílu.
Jak z toho ven? No špatně, protože už je strašně pozdě. Odmyslete si cokoliv čínského a máte trávník, koně a dřevěný povoz. Taky pazourek, kyj a holuba místo telefonu. Proč jsme na to nemysleli, když jsme Čínou pohrdali, poskytovali ji svoje know-how jako levnému výrobci, a ještě si mnuli ruce nad tím, jak jsme nad komoušskými Číňany vyzráli? Opravdu netuším. Jediné možné vysvětlení je, že naši vůdci jsou úplně hloupí, nebo jsou to všechno čínští agenti. Odpověď na tuto otázku nechám na vkusu každého soudruha, a jdu si pomalu ulovit toho poštovního holuba,“ napsala na sociální síti facebook publicistka a glosátorka politického a společenského dění Jana Marková.








