„Františkovy Lázně figurují od roku 2021 na seznamu světového dědictví UNESCO, samotná nádraží budova je součástí městské památkové rezervace. Stavební práce proto probíhaly pod dohledem památkářů, kteří mimo jiné rozhodli o světle růžové barvě fasády. Ta byla typická pro saské dráhy, kterým původně patřilo i zdejší nádraží,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Původní vzhled získala rovněž střecha, a to jak výslednou barevností, tak použitými materiály. Pomyslný návrat do doby vzniku nádraží představuje i tvar historických říms. Stavební úpravy v interiéru pak zahrnovaly kompletní obnovu podlah, stěn a podhledů, stejně tak repasi dveří a oken. Všechny vnitřní instalace přitom byly provedeny podle moderních standardů.
Stavbaři dále zmodernizovali odbavovací halu včetně vstupů, všechny veřejně přístupné prostory jsou nyní plně bezbariérové. Cestující zde kromě pokladen najdou i stánek s občerstvením. Vzniklo také komfortní zázemí pro dopravce a pro zaměstnance Správy železnic.
Součástí projektu bylo i zřízení přístupové cesty přímo na 1. nástupiště. V těsné blízkosti budovy se vybudovala stání pro kola a místa s možností nabíjení elektrokol.
V horních patrech došlo k úpravě prostor celkem 11 bytů. Při jejich modernizaci objevili dělníci historické hrázděné příčky, které bylo potřeba zachovat. V průběhu stavby se tak upravovaly dispozice bytů, aby mohly zůstat autentickou připomínkou dobové drážní architektury.
Podobným případem byl i nález dlažby na nástupišti po odkrytí novějších asfaltových vrstev. Žulové velkoformátové desky byly po konzultaci s památkáři repasovány a použily se pro chodníky před nádražní budovou.
Celkové náklady stavby dosahují 252 161 484 korun. Zhotoviteli prací byly společnosti Metrostav DIZ a AVERS.
„Rekonstrukce nádražní budovy ve Františkových Lázních před nás postavila řadu technických i organizačních výzev. V průběhu prací jsme odhalili rozsáhlé poškození dřevěných konstrukcí dřevomorkou, co si vyžádalo změnu projekčního a technologického řešení. Náš realizační tým společně se zástupci investora dokázal minimalizovat dopady těchto změn a předáváme stavbu, která bude mít nosnou konstrukci s delší životností, než bylo původně plánováno. Jsme rádi, že jsme se mohli podílet na projektu, který nádražní budově vrací její půvab a zároveň zvyšuje komfort pro všechny, kdo ji denně využívají,“ popisuje generální ředitel společnosti Metrostav CZ Karel Volf.
Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Františkovy Lázně je navržen na spolufinancování Evropskou unií pomocí Mechanismu pro spravedlivou transformaci (JTM). Akce je finančně podpořena také z úvěru Evropské investiční banky v rámci projektu Czech Rail TEN-T and Regional. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
„Františkovy Lázně získaly díky evropské podpoře a náročné rekonstrukci důstojnou bránu do města, kterou využijí nejen místní, ale také návštěvníci z celého světa. Historická budova je nyní navíc výrazně méně energeticky náročná, což je také jedním z cílů podpory,“ říká Václav Lebeda, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR.
Informovala Bc. Jitka Čmoková za Krajský úřad Karlovarského kraje.








