„Křižáci a filmaři“: Ukrajinský festival v Cannes

zprávy

Už brzy nebude žádná sportovní, kulturní či společenská akce, která se obejde bez rituální pobožnosti Ukrajině, bez úvodních poct hrdinů v protiruském obranném boji.

„Křižáci a filmaři“: Ukrajinský festival v Cannes
Zelenskij před „umělci" v Cannes
19. května 2022 - 04:20

A nebo v ideálním případě povinného přímého přesunu do Kyjeva, kde válečný prezident Zelenskij sleduje krátké teleprompterové fráze s potleskem ve stoje. Dokonce i úctyhodný filmový festival v Cannes se nyní stal součástí této pronikavé hanebné komedie, inscenace, která i současníkům a otevřeným kritikům ruské invaze ztěžuje sympatie k obětem a jejich západním solidárním skupinám.

„Na začátku letošního festivalu byla uvedena zombie komedie," ARD natočila svůj klip pro krátkou reportáž z Cannes 2022. Tím byl myšlen zahajovací film, ale věta platila stejně dobře pro to, co diváci ve Velké festivalové síni na Riviéře viděli jako první: Zelenskij živě a ve velkém formátu, s uniformou, bojovou páskou „Ukrajina", obvyklý sparťansky neholený a s vlasteneckými gesty, jak je znám už téměř tři měsíce každý den z jeho pozdravných zpráv na velkých výstavách před parlamenty a sály. Zde působil jako postava, která vypadla z času, jako vojevůdce třetího světa, který se doslova vloupal do lakované aristokratické vznešenosti svéprávné evropské kulturní scény a nabral tam svou každodenní dávku jásotu. Přísun peněz a zbraní se nesmí zastavit, hurá! Morální křeče vítězí nad filmem.


Neslavná politizace

Tato nechvalně známá politizace jednoho z nejslavnějších světových filmových festivalů (poté, co se totéž stalo již dříve fotbalovým hrám, folkovým festivalům a pěveckým soutěžím) dokazuje dechberoucí pokrytectví evropské kulturní scény a bohémy, která znovu dokazuje, že jejich lidské životy nic neznamenají – pokud přesně, nelze je politicky zneužít. V Sýrii zahynulo nejméně 200krát více nevinných civilistů, v Jemenu asi stokrát více než na Ukrajině s téměř 3500 civilními oběťmi .– ale nikdy za všechny předchozí roky nebyl takový povyk a mediální smršť kvůli tamním válkám. Ale protože politicko-mediální tvůrci a agendy se tentokrát rozhodli jinak, tak člověk neslyší a nevidí nic jiného než modrou a žlutou a „ Buďte s Ukrajinou “.

První film uvedený na festivalu v Cannes, který následoval po Zelenského show – zmíněná zombie komedie – nebyl ušetřen totální války postojů proti Rusku: film režiséra Michela Hazanavicuse s Romainem Durisem v hlavní roli se měl původně jmenovat "Z"; nicméně, protože toto písmeno je nyní vnímáno jako druh moderní svastiky namalovaný na ruských invazních kamionech na Ukrajině, byl film přejmenován na Coupez! “. Na konci filmu je alespoň to „Z“.



Váleční hrdinové a exkulpovaní vzorní Rusové

Skutečnost, že kinematografické umění zůstalo v Cannes druhořadou záležitostí, stejně jako hudební výkon a právní spravedlnost nehrály žádnou roli v „European Song Contest“, dokazuje skutečnost, že ruská delegace byla letos od počátku vyloučena. Ruské příspěvky v soutěži – pokud nepocházejí od „Putinových kritiků“ a „disidentů“, o nichž se vědělo, že nejsou podezřelí, byly vyloučeny. Aby byl člověk za takového „spolehlivého“ považován, možná stačí otevřít ústa proti kremelské juntě v západní talk show, nebo zda je nutné přežít podezření na útok jedovatým plynem s VX nebo Novičokem, nebylo blíže definováno. V případě Kirilla Semjonoviče Serebrennikova stačil k tomu alespoň ruský režisér soutěžního příspěvku Čajkovského žena, jeho vyhnanství v Berlíně, pobyt v ruském vězení a šestiletý trest v lágru ve staré vlasti. udělat z něj exkulpovaného vzorného Rusa v Cannes na uvítanou.

Ředitel festivalu a filmový režisér v Cannes Thierry Fremaux odůvodnil tento selektivní apartheid – z něhož jsou vyjmuti pouze ruští exulanti nepřátelští Putinovi, kteří se veřejně zřekli moskevského Satana – „morálním závazkem umělců a bezpodmínečná povinnost solidarity s ukrajinským lidem“. Ředitel festivalu a filmový režisér v Cannes Thierry Fremaux odůvodnil tento selektivní apartheid – z něhož jsou vyňati pouze ruští exulanti nepřátelští Putinovi, kteří se veřejně zřekli moskevského Satana – „morálním závazkem“ na straně umělců a bezpodmínečnou povinností solidarity s ukrajinským lidem.

Pokud by tyto standardy  měly od nynějška platit všude, pak by to byl konec mezinárodních akcí, výstav a soutěží – protože prakticky každá země má nějak, někde, v určité chvíli ve skříni své kostlivce, které lze skandalizovat a porušovat pravidla hry ostatních nehorázným způsobem, pokud vykonstruujete správná obvinění. Diplomaticky lze přehlédnout politickou propast ve smyslu mezinárodního porozumění a kulturního sblížení, což by v tomto konkrétním případě znamenalo jasné oddělení umění a politiky. Nebo člověk zůstává neoblomný a umění podřizuje politice – i když to znamená, že řady přijímaných prořídnou a z účelu akce se stane fraška.

(rp,prvnizpravy.ct,ansage,foto:arch.)




43 - 9274490247 / 0100

Pro platby ze zahraničí: IBANCZ6201000000439274490247 
BIC / SWIFT kódKOMBCZPPXXX





Anketa

Zúčastníte se červnových voleb do Evropského parlamentu?

Ano 67%
transparent.gif transparent.gif
Ne 16%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 17%
transparent.gif transparent.gif