Report24: Americký LNG není řešením dodávek plynu do Evropy

byznys

EU se chce stát nezávislou na ruském plynu, ale nemůže toho dosáhnout dodávkami zkapalněného plynu ze zámoří. Kapacity na to nestačí ani zdaleka. Víte, kolik LNG tankerů by muselo být denně v provozu, aby nahradilo ruský zemní plyn potrubím?

Report24: Americký LNG není řešením dodávek plynu do Evropy
Ilustrační foto
15. března 2022 - 10:55

Víte, kolik zemního plynu Rusko dodává do Evropy pouze potrubím? V roce 2020 to bylo celkem 168 miliard metrů krychlových, z toho 56,3 miliardy metrů krychlových šlo jen do Německa. To je pěkné množství. A nejen to: I když jiné země (ať už ze střední Asie nebo z východního Středomoří) chtějí dodávat plyn do Evropy plynovodem, realizace takových projektů bude trvat několik let a bude vyžadovat odpovídající investice. Nemluvě o tom, že výrobci musí vybudovat i odpovídající výrobní kapacity.

Víte také, kolik zemního plynu se vejde do LNG tankeru? Největší takto drahé nákladní lodě mají 266 000 metrů krychlových. Norma se však pohybuje kolem 125 000 až 147 000 metrů krychlových. Protože jsou však tyto tankery velmi drahé na výrobu, není jich mnoho – a bývají zamluvené na desítky let. Podle Wikipedie bylo v roce 2018 v provozu asi 470 takových tankerů na LNG s celkovou kapacitou 75 milionů metrů krychlových – většinou v asijské dopravě. To ale také znamená, že i kdyby USA chtěly, nemohly by dodávat tolik LNG, kolik Rusko prodává do Evropy.



Počítejte: 168 miliard metrů krychlových za rok děleno 147 000 metry krychlovými na cestu. To je zhruba 1,14 milionu dodávek ročně nebo 3 131 dodávek za den. Každý den. Přibližně 130 takových tankerů LNG by muselo být každou hodinu vyloženo podél evropského pobřeží (a odesláno zpět prázdné).Není to tak, že by mohli přepravovat zboží na zpáteční cestě jako například kontejnerové lodě, takže doručení je drahé. V závislosti na rychlosti lodí potřebují deset až dvacet dní přes Atlantik. V průměru to znamená, že takový tanker vyrazí naložený začátkem měsíce, v polovině měsíce vyloží LNG a na konci měsíce je zpět ve svém domovském přístavu. S dobou údržby počítáme asi s jedenácti výjezdy za rok, takže jsme na zhruba 1,6 milionu kubíků na loď a rok. USA by tedy potřebovaly flotilu zhruba 100 000 takových tankerů, aby mohly zásobovat Evropu stejným množstvím zemního plynu, jaké Rusko dodalo potrubím v roce 2020.

Pro Evropany to znamená, že mají obrovský problém s Ruskem v případě další eskalace. Pokud Moskva skutečně zavře plynový kohout, bude v Evropě pošmourno. Stále více energeticky náročných společností již snižuje svou výrobu, protože přemrštěné náklady znamenají, že již nejsou mezinárodně konkurenceschopné. Pokud už americké firmy mohou sáhnout po zemním plynu, který je (i bez přemrštěných energetických daní v Evropě) výrazně levnější než v Německu, projeví se i narušení hospodářské soutěže. „Outsourcing“ do Severní Ameriky se pro tyto společnosti jeví jako nejlepší řešení, zejména proto, že evropská lokalita se v současné době zcela „rozpadá“.

Nyní jsme tedy svědky deindustrializace Evropy se současnou reindustrializací Spojených států. Díky levnější energii.

(rp,prvnizpravy.cz,report24,foto:arch.)


Anketa

Kdo podle vašeho názoru tříští a radikalizuje naši společnost?