Itálie a Německo volají po přehodnocení zákazu spalovacích motorů

byznys

Itálie a Německo se přidávají k automobilovému průmyslu v Evropské unii a volají po zmírnění emisních standardů pro osobní automobily, zatímco EU směřuje k ukončení prodeje nových benzinových a naftových modelů do roku 2035.

Itálie a Německo volají po přehodnocení zákazu spalovacích motorů
Ilustrační foto
29. září 2024 - 07:22

Tento krok přichází v reakci na obavy, že současné cíle EU jsou pro automobilový průmysl neudržitelné a mohou mít vážné hospodářské důsledky.

Italský ministr průmyslu Adolfo Urso ve středu večer v Bruselu prohlásil, že Itálie a Německo shromažďují podporu dalších členů EU, aby společně vyzvali k přehodnocení cílů EU na snížení emisí CO2 u automobilů. Urso dodal, že je nyní „jisté“, že dosažení nulových emisí z výfukových plynů do roku 2035 nebude možné, a obě země plánují navrhnout, aby se přezkum těchto opatření, původně naplánovaný na konec roku 2026, uskutečnil už na začátku roku 2025.

Urso svá slova podpořil nedávnými varováními výrobců automobilů, kteří upozorňují na krizi v automobilovém průmyslu a hrozbu masových propouštění, pokud EU nezmění kurz. Zároveň nastínil dvě možnosti: buď zachovat současné cíle a vytvořit podmínky, které umožní automobilkám je splnit, což preferuje německý ministr hospodářství Robert Habeck, nebo, pokud se to nepodaří, cíle odložit.

Tato vyjádření přicházejí tři měsíce poté, co italská premiérka Giorgia Meloni označila zákaz spalovacích motorů za „ideologické šílenství“, informuje server Euronews.com. Italské a německé snahy zároveň následují po nedávné výzvě. Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které varovalo před prudkým poklesem prodeje elektromobilů a žádalo odklad přísnějších emisních limitů.



Podle ACEA zaznamenaly nové registrace automobilů v srpnu 2024 pokles o více než 18 % oproti stejnému období loňského roku, přičemž prodeje elektromobilů zaznamenaly největší propad. Sdružení upozorňuje na chybějící infrastrukturu pro dobíjení a doplňování vodíku, nedostatečné pobídky k nákupu a vysoké ceny zelené energie, které brzdí přechod na vozidla s nulovými emisemi.

Evropská komise však zatím nehodlá změnit kurz. Podle jejího mluvčího mají automobilky stále 15 měsíců na to, aby splnily své cíle. Komise také připomněla, že cíl pro rok 2025 byl dohodnut už v roce 2019 a průmysl měl dostatek času se přizpůsobit.

Psali jsme:

Nicméně Německo si už dříve vyjednalo možnost přezkumu, který by mohl umožnit registraci automobilů využívajících syntetická „nízkoemisní“ paliva, což by znamenalo jistou úlevu pro spalovací motory. Automobilový průmysl nyní lobbuje za to, aby tento přezkum, stejně jako přezkum pro těžká nákladní vozidla plánovaný na rok 2026, byl uskutečněn již v roce 2025.

Sektor, který těží z rychlé elektrifikace Evropy, včetně výrobců baterií a energetických společností, se naopak snaží udržet stávající cíle, což vyvolává další tlak na evropské instituce v nadcházejících jednáních.

(jk, euronews.com, repro: x)


Anketa

Měl by podle vás Miroslav Kalousek založit novou politickou stranu?