Přežije Volkswagen? Na obzoru jsou těžká jednání s odbory

byznys

Jednání mezi vedením automobilky Volkswagen a odborovým svazem IG Metall měla původně začít až v říjnu, ale vedení se rozhodlo posunout jejich začátek. Očekává se, že tato jednání budou jedny z nejnáročnějších za poslední roky,

Přežije Volkswagen? Na obzoru jsou těžká jednání s odbory
Koncern Volkswagen
13. září 2024 - 06:30

V souvislosti s krizí, kterou Volkswagen prochází, se vedení rozhodlo vyjít vstříc a začít s tarifními jednáními dříve. Jak ve čtvrtek oznámily koncern, podniková rada a odborový svaz IG Metall, první kolo jednání se uskuteční 25. září v Hannoveru. Původně bylo naplánováno, že rozhovory začnou v polovině až koncem října.

Důvodem pro tento krok je nedávné dramatické dění v automobilce. Vedení Volkswagen nedávno vypovědělo několik tarifních smluv, což mimo jiné znamená, že by mohla být ukončena 30letá záruka zaměstnání a hrozí propouštění z důvodu nadbytečnosti. Poprvé v historii firmy také vedení nevyvrátilo možnost uzavření jednoho z německých závodů. Obě tato témata představují zásadní body sporu mezi odbory a vedením, a budou klíčovými otázkami v nadcházejících jednáních, uvádí německý deník Handelsblatt.



Požadavky IG Metall: sedm procent navíc

VW má v rámci svého interního tarifního ujednání asi 120 000 zaměstnanců ve výrobních závodech ve Wolfsburgu, Braunschweigu, Hannoveru, Salzgitteru, Emdenu a Kasselu, stejně jako ve Volkswagen Financial Services a dvou dalších dceřiných společnostech. IG Metall požaduje pro tyto zaměstnance sedmiprocentní navýšení mezd a 170 eur navíc pro učně. Odbory to zdůvodňují slabým domácím trhem.

Vedoucí vyjednávání za IG Metall, Thorsten Gröger, jasně prohlásil, že odbory nepřipustí uzavření závodů ani masové propouštění: „Pokud to bude nutné, tisíce kolegyň a kolegů podpoří naše požadavky s plnou silou.“ Mírová povinnost v rámci VW vyprší 30. listopadu a od 1. prosince by byly možné výstražné stávky. Naposledy k takové situaci došlo v roce 2018.

Psali jsme:

Jednání jsou provázena několika výzvami a probíhají v době, kdy je potřeba dořešit tvrdší úsporné balíčky pro jednotlivé značky koncernu a připravit plánovací kolo na další roky. V rámci této plánovací fáze určují vedení koncernu, dozorčí rada a zaměstnanci cíle na příštích pět let. Jde o investice v řádu stovek miliard eur, využití kapacit závodů a harmonogram pro nové modely.

Volkswagen musí výrazně zvýšit svou ziskovost, aby zvládl financovat své budoucí investice. Samotná hlavní značka VW měla do roku 2026 ušetřit deset miliard eur na nákladech, aby dosáhla cílové marže ve výši 6,5 procenta. Momentálně se však zisková marže automobilky pohybuje na úrovni 2,3 procenta.

(jar, Handelsblatt.com, repro: gommeblog)


Anketa

Měl by podle vás Miroslav Kalousek založit novou politickou stranu?