Český olympijský výbor otevřel problém školních olympiád

politika

Prázdninová sezona opět přinesla několik obvyklých letních kachen, někdy eufemisticky nazývaných též „balonky“, jimiž vláda, příp. navázané organizace, připomínají v létě svoji existenci. 

Český olympijský výbor otevřel problém školních olympiád
Matematická olympiáda
16. srpna 2024 - 07:03

Aby „balonky“ získaly náležitou pozornost, musejí být dostatečně šokující/absurdní, navíc z oblasti, které „všichni rozumějí“, a zároveň nemají potenciál něco konkrétního okamžitě způsobit, píší Lidovky.cz. Tentokrát to byl Český olympijský výbor, který uplatňuje vlastnictví na slovo olympiáda a zakazuje všem ostatním bez jeho souhlasu toto slovo používat. Předseda olympijského výboru Jiří Kejval v České televizi veřejně popřel, že by tomu tak bylo, ale pozitivní je, že problém jiných olympiád, těch které jsou každoročně ve školách, byl otevřen.

V článku „Nezastupitelná role olympiád. Státní podpora ‘vrcholových sportovců – fyziků’ se vyplatí“ autor Jaroslav Kuba v novinách Lidovky.cz důrazně upozorňuje na význam a přínos středoškolských olympiád v přírodovědných a technických oborech. Kuba správně identifikuje klíčový problém: nedostatečná systematická podpora talentovaných studentů v těchto oborech, což má zásadní dopady nejen na úroveň českého školství, ale i na budoucí konkurenceschopnost České republiky na globální scéně.



Kuba v článku trefně přirovnává úspěch v oborech jako je matematika, fyzika nebo chemie k vrcholovému sportu, kde je nezbytné dlouhodobé a systematické trénování pod vedením zkušených „trenérů“. Tento pohled by měl být základem jakéhokoli uvažování o budoucí podpoře vědeckého vzdělávání v Česku. Nejde pouze o to, aby si studenti mohli občas zasoutěžit na olympiádě, ale aby měli možnost systematicky se rozvíjet a připravovat na budoucí kariéru v oboru, což vyžaduje rozsáhlou infrastrukturu a státní podporu.

Nedostatečná podpora vede k tomu, že Česká republika ztrácí mnoho talentovaných studentů, kteří nemají přístup ke kvalitnímu vzdělání a tréninku, pokud nežijí ve velkých městech s prestižními školami. Tento problém není nový, ale přetrvávající nedostatek pozornosti mu přisuzovaný je alarmující. Kuba poukazuje na neuspokojivé výsledky českého týmu v mezinárodních matematických olympiádách jako na symptom tohoto nedostatku.

Psali jsme:

Vláda a příslušné instituce by měly přijmout doporučení Kuby vážně a zaměřit se na vytvoření systematické podpory pro nadané studenty, podobně jako je tomu u vrcholových sportovců. To zahrnuje nejen finanční podporu, ale také rozšíření programů na středních školách, spolupráci s vysokými školami a posílení celonárodní infrastruktury pro vědecké a technické vzdělávání.

Jedním z klíčových bodů, které Kuba zmiňuje, je potřeba vnímat tyto talentované studenty jako budoucí lídry a inovátory, kteří mohou zásadně přispět k pokroku společnosti. Nejde pouze o elitní vzdělávání pro pár vyvolených, ale o strategickou investici do budoucnosti celé země. Tito studenti mají potenciál vytvářet technologie a řešení, která mohou přinést zlepšení kvality života pro všechny.

Je čas, aby Česká republika přehodnotila svůj přístup k podpoře talentovaných studentů a přijala odpovědnost za jejich rozvoj, stejně jako to činí s vrcholovými sportovci. Jak Kuba správně zdůrazňuje, státní podpora v tomto směru se vyplatí, a to nejen těm, kteří dosahují úspěchů na olympiádách, ale celé společnosti, která z jejich úspěchů bude těžit.

(dan, prvnizpravy.cz, repro: BTV)


Anketa

Kdo by měl být podle Vás novým ředitelem České televize?