6. června 2024 - 12:58
Čelní srážka rychlíku a nákladního vlaku v Pardubicích si v noci na dnešek vyžádala čtyři lidské životy, 27 lidí skončilo v nemocnicích. Je to nejtragičtější střet dvou vlaků v Česku téměř za 30 let. Škoda přesáhne 110 milionů korun. Policie se událostí zabývá jako možným obecným ohrožením z nedbalosti, příčiny nehody zjišťuje také Drážní inspekce. Zda šlo o technickou závadu, lidskou chybu, případně kombinaci obou faktorů, inspekce vyšetřuje, uvedla na webu. Provoz na hlavní koridorové trati mezi Prahou a Moravou se zastavil na devět hodin, po jedné koleji se obnovil kolem 08:00. Vlaky přes Pardubice dnes dopoledne jezdily se zpožděním.
„K této nehodě vůbec nemělo dojít," říká jeden z architektů evropského systému bezpečnosti železnic, bývalý generální inspektor ČD a ministr dopravy Zdeněk Žák.
„Jde o novou trať s nejdražším existujícím zabezpečovacím zařízením, které má chránit i před selháním tzv. “lidského činitele”. Technikou umožňující zastavit vlak v případě něčí chyby měla být vybavena nejen nová trať, ale i oba vlaky.
Vyšetřování nehody bude mimořádně složité, protože je možné, že máslo na hlavě mají skoro všichni, včetně Drážní inspekce.
Ministr a vláda totiž dlouhodobě neberou na vědomí, že se jim fakticky zhroutil systém bezpečnosti a prevence na železnici. Drážní inspekce zlenivěla, dříve dělala se stejnými lidmi 4500 prevencí ročně, dnes např.výkon státního dozoru nedělá prakticky vůbec. Jeden z dopravců zase musel způsobit nehodu selháním člověka. Je veřejným tajemstvím, že nikdo dostatečně efektivně nedozírá, jak jsou zaměstnanci školeni a kontrolováni, o přetěžování nemluvě. Správa železnic totálně selhala. Poprvé od dob Rakouska Uherska zkolabovala kvůli nehodě doprava v celém státě, protože si zablokovali všechny objízdné trasy. (Podobné riziko totálního kolapsu mimochodem zbytečně hrozí i v Praze).

Při vyšetřování bude tedy třeba nezávisle prověřit nejen techniku a chování lidí. Ale též samotnou architekturu bezpečnosti drah, tedy např., zda Správa železnic chybně nezadáva již samotné projekty tratí (mimochodem podobný problém byl již v minulosti s aférou tzv. “mizejících vlaků”, kdy se ukázalo, že nebyla objednána důležitá funkcionalita zabezpečovacího zařízení).
Psali jsme:
Bude nutno prověřit nejen, kdo udělal chybu a zda ne vše fungovalo. Tentokrát stoprocentně nesmí projít obecná tendence zamést vše pod koberec svalením viny na lidské selhání, ale bude třeba prověřit systém bezpečnosti jako celek a to jak efektivně stát vynakládá miliardy korun na modernizaci českých železnic," okomentoval tragickou havárii bývalý generální inspektor ČD a ministr dopravy Zdeněk Žák.
(nov, prvnizpravy.cz, foto: red.)