Papírové mapy pro Ursulu? Technická realita vs. PR pohádka

politika

Média hlásila, že ruské rušení GPS ohrozilo let předsedkyně EK Ursuly von der Leyen a piloti museli sáhnout po „papírových mapách“. Ekonom a publicista Pavel Šík však vysvětluje, proč je to technicky i logicky nesmysl a spíše mediální PR než realita.

Papírové mapy pro Ursulu? Technická realita vs. PR pohádka
Pavel Šik
3. září 2025 - 05:05

Když světová média zveřejnila zprávu o tom, že ruské rušení GPS mělo ohrozit letadlo s Ursulou von der Leyen na palubě, vyvolalo to silný dojem. Piloti prý museli navigovat podle „papírových map“ a celý incident byl prezentován jako důkaz o ruské hybridní agresi. Jenže realita moderní letecké techniky a možností rušení signálu ukazuje, že jde spíše o přitaženou historku než o skutečné ohrožení bezpečnosti.

Ekonom a publicista Pavel Šík upozorňuje, že aby Rusové skutečně mohli cíleně rušit signál pro jediný let, museli by nasadit válečné lodě nebo pobřežní systémy přímo u bulharského pobřeží, což by bylo okamžitě zaznamenáno. Navíc letadlo Bombardier Global 6000, kterým Ursula letěla, má celou řadu nezávislých navigačních systémů (od inerciální navigace po pozemní radiomajáky), které spolehlivě fungují i bez GPS. Ve skutečnosti tak stroj nebyl v žádném ohrožení a celá epizoda zapůsobila spíše jako mediální PR příběh než seriózní bezpečnostní incident. 


„Co by Rusové museli udělat, aby rušili signál právě charterového letu Uršuly? Tak zaprvé, museli by být dostatečně blízko ca 50-200 km od místa rušení. Když jsme s mou drahou projížděli minulý rok Izrael a Hizballáh pálil na sever Izraele rakety, zažili jsme konkrétně, co to znamená rušení signálu. Jeli jsme podle navigace směr Haifa a najednou jsme dle navigace byli v Bejrútu. Ale Izraelci to rušili ze země a zcela cíleně. 
Jenže i silné vojenské rušičky dokážou rušit jen na určitou vzdálenost. Aby Rusové rušili signál speciálně pro letadlo od Uršuly, museli by rušit buď přímo z Bulharska, nebo by museli vypravit speciálně kvůli Uršule korvety třídy Bujan-M nebo fregaty třídy Admiral Grigorovich, které tohle umí a zároveň by rušení muselo být cílené a koordinované, což by vyžadovalo přítomnost podpůrných systémů jako dronů nebo pobřežních zařízení. Nic takového nebylo samozřejmě potvrzeno a předpokládám, že by Bulhaři takovou ruskou válečnou loď ve vzdálenosti do 200 km od pobřeží, drony atd asi zaznamenali. 

Ale hlavně, a to je na tom nejzajímavější, to letadlo, kterým Uršula letěla, je Bombardier Global 6000. Ten je vybaven inerciálními navigačními systémy (INS), které umožňují sledování polohy letadla i bez GPS. Tyto systémy využívají akcelerometry a gyroskopy a jsou dostatečně přesné na to, aby zajistily bezpečné přistání, pokud jsou správně kalibrovány. Letadlo má také RNAV (Area Navigation) a RNP (Required Navigation Performance) schopnosti, které umožňují navigaci pomocí pozemních navigačních pomůcek, jako jsou VOR (VHF Omnidirectional Range) a DME (Distance Measuring Equipment). Radarové navigačními systémy a povětrnostní radary mohou asistovat při navigaci během rušení GPS. Tyto systémy jsou nezávislé na GPS a poskytují alternativní způsob navigace.


Moderní letadla, včetně zmíněného, jsou také vybavena pokročilými autopiloty a avionickými systémy, které mohou fungovat i bez GPS. Piloti jsou trénováni na použití těchto systémů v případě ztráty GPS signálu. Prostě Bombardier je vybaven dostatečným počtem navigačních systémů, které umožňují bezpečné přistání i bez GPS signálu. 

Takže tvrzení, že piloti museli vytáhnout "papírové mapy" a že se jednalo o ruské rušení je s největší pravděpodobností blbost ovšem jako PR zpráva o ohrožené Uršule to proběhlo všemi hlavními médii včetně Guardianu, BBC, CNN, Reuters aj. Čekám, že se k tomu Bob "tunelář" Kartous s "kopáčem příkopů" Foltýnem postaví čelem a označí to za dezinformaci,“ napsal na síti facebook publicista a glosátor politického a společenského dění Pavel Šik.

(dan, prvnizpravy.cz, repro: xtv)


Anketa

Kdo podle Vás může za nárůst extrémismu, šíření strachu a nenávisti ve společnosti?