Podle AIS dokončil 19. června tanker Fedor Litke průjezd po Severní mořské cestě (SMP) a vstoupil do vod Beringova moře. Nosič plynu opustil přístav Sabetta „Jamal LNG“ 5. června a plavidlu trvalo dva týdny, než překonalo 2,4 tisíce mil SMP.
Tanker neudává koncový bod, ale čínským spotřebitelům zřejmě doručí náklad až 100 milionů metrů krychlových plynu ve formě LNG. CNPC a Silk Road Fund jsou akcionáři Jamal LNG (29,9 %). CNPC má 20letou smlouvu na nákup 3 milionů tun LNG (4,1 miliardy metrů krychlových).
Loni byla plavba po SMP otevřena později – první tankery vyjely v polovině června. A nejbližší termín je konec května 2020.
První průjezd LNG tankeru doprovázely dva ledoborce. Podle AIS přivezla Arktika tanker k Vilkitskému průlivu a Sibir k východu ze Severní mořské cesty.
Cesta po SMP do Asie trvá tři týdny a je o polovinu kratší než cesta přes Evropu, což šetří čas i náklady. V belgickém Zeebrugge je LNG nakládán z tankerů ledové třídy a dodáván do Asie již tradičními přepravci plynu přes Suezský průplav. Plavba po Severní mořské cestě obvykle začíná v červnu a končí v prosinci. Dříve se Novatek snažil experimentovat s navigačními časy, ale v lednu 2021 tanker Nikolaj Jevgenov poškodil jeden ze svých pohonných systémů a společnost zřejmě zastavila předčasné a pozdní plavby.
V polovině května řekl šéf Rosatomu Alexej Lichačev ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi, že státní korporace spolu s Novatek plánuje v roce 2024 zahájit celoroční plavbu po Severní mořské cestě.
„Společně s Novatek plánujeme na začátku příštího roku spustit celoroční navigaci ve východní části NSR. Toto je skutečně historické rozhodnutí, důležité pro rozvoj celé Arktidy a zvláště důležité pro ekonomiku naší země,“ řekl Alexej Lichačev.
Ani letos se toho moc nezměnilo. V květnu bylo do Španělska, Francie, Belgie, Nizozemska a Řecka dodáno 22 nákladů ruského LNG (až 2,2 miliardy metrů krychlových). A jen tři z nich po přeložení pokračovali v cestě do Asie. Celkový podíl Ruska na dovozu LNG do EU činil 14 %. Hlavním dodavatelem byl projekt Jamal LNG. A pouze jeden náklad dodal Gazprom - z Portovaya do Řecka.
Nyní směr dodávek závisí na poptávce po plynu v Číně a ceně paliva v Asii. Červencové dodávky na nizozemském uzlu TTF se tedy obchodují za 362 USD, zatímco náklady na LNG pro severovýchodní Asii (JKM) jsou téměř 400 USD.
Je zřejmé, že situace s asijskými dodávkami se může od příštího roku tak jako tak změnit. Na konci letošního roku plánuje Novatek spustit první řadu druhého arktického projektu Arctic LNG-2.