Americká ekonomika závisí na bohatých spotřebitelích

byznys

Americká ekonomika je stále více závislá na spotřebitelských náladách bohatých Američanů a jejich výdajích. Nicméně se zdá, že doba, kdy bohatí obyvatelé země utráceli tak jako utráceli poslední dobou, možná končí.

Americká ekonomika závisí na bohatých spotřebitelích
Ilustračí foto
27. května 2024 - 10:50

Finanční situace amerických domácností se v posledních letech zlepšila, a to navzdory vysoké inflaci a rostoucím úrokovým sazbám, které měly za cíl inflaci zkrotit. Avšak tento vývoj učinil půjčky v USA dražšími, uvádí zpravodajský portál Fakti.

Zpráva Federálního rezervního systému ukazuje, že nárůst průměrné hodnoty akcií obchodovaných na amerických akciových trzích, spolu s rostoucími cenami nemovitostí v zemi, zvýšily bohatství Američanů mezi lety 2019 a 2022. Tento trend je mezi ekonomy známý jako "efekt bohatství".

"Efekt bohatství" znamená, že mnoho amerických spotřebitelů mělo dostatek peněz na utrácení za drahé turistické výlety a nákup luxusního zboží.

Zrychlující se růst americké ekonomiky v roce 2023 byl podle analytiků z velké části poháněn rostoucími spotřebitelskými výdaji Američanů. "Efekt bohatství" nadále ovlivňuje americkou ekonomiku, když průměrné hodnoty akcií dosahují nových rekordních výšin a vysoké výnosy dluhopisů zvyšují příjmy střadatelů, uvádí zpravodajská stanice CNN. Více než 70 procent celkového bohatství amerických domácností vlastní lidé starší 54 let, vyplývá ze studie Federálního rezervního systému.

Nicméně, ekonomické oživení USA se nedávno poněkud zpomalilo kvůli slabším než očekávaným údajům o zaměstnanosti a maloobchodních tržbách za duben.



Americká ekonomika zůstává obecně stabilní, včetně míry nezaměstnanosti, která je pod 4 procenty. Nicméně, určité signály naznačují, že ekonomická situace země čelí některým negativním faktorům. Jedním z těchto faktorů jsou měnící se spotřebitelské nálady bohatých Američanů.

Poslední finanční zprávy některých společností s luxusním zbožím jsou znamením, že bohatí lidé v USA začínají být opatrnější při utrácení svých peněz, poznamenává CNN.

Britská společnost "Burberry" oznámila začátkem tohoto měsíce pokles zisku o 40 procent na meziroční bázi ve finančním roce, který skončil na konci března. Tržby luxusního řetězce v USA klesly o 12 procent oproti předchozímu fiskálnímu roku. "Dosahování plánovaných výsledků, na pozadí zpomalující poptávky po luxusním zboží, se ukázalo být skutečnou výzvou," říká generální ředitel "Burberry" Jonathan Akeroyd.

Největší světová korporace pro luxusní zboží - francouzská skupina "Louis Vuitton Moët Hennessy" (LVMH) ve své poslední finanční zprávě oznámila prudký pokles poptávky po drahých alkoholických nápojích v USA. LVMH je výrobcem známých značek šampaňského "Moët & Chandon" a "Dom Perignon" a většinovým vlastníkem společnosti, která vyrábí slavný koňak "Hennessy".

Největší americký maloobchodní řetězec "Walmart" tradičně cílí na Američany s nižšími a středními příjmy. Minulý týden však korporace oznámila, že její zisk v prvním čtvrtletí roku 2024 byl "primárně poháněn domácnostmi s vyššími příjmy" s výdělky přesahujícími 100 000 dolarů ročně. Data "Walmart" a luxusních společností jsou signálem, že stále více bohatých Američanů přemýšlí o tom, za co utrácí své peníze, a přechází k levnějšímu zboží, tvrdí odborníci.

Psali jsme:

Je třeba poznamenat, že ne všichni bohatí Američané začali omezovat své výdaje. Společnost "Royal Caribbean Cruises" oznámila, že její příjmy v prvním čtvrtletí roku byly vyšší, než se očekávalo. To se stalo díky neutuchajícímu zájmu bohatých zákazníků, kteří si přejí cestovat na jejích výletních lodích. Významné výdaje, které na palubách lodí "Royal Caribbean Cruises" vznikají, také přispěly k dobrým výsledkům společnosti.

Jedním z důvodů stabilního spotřebitelského zájmu o společnosti z luxusního segmentu trhu je, že řada zámožnějších spotřebitelů přijala životní motto "žijete jen jednou". To uvádí Luca Scola, který je senior analytikem u soukromé správcovské společnosti "Bernstein", specializující se na investice do luxusního zboží.

Luca Scola poznamenává, že řada finančně schopných spotřebitelů si uvědomila, že "život je krátký a jejich peníze pro ně po jeho skončení nic neznamenají". "Z tohoto důvodu někteří z nás získali pocit, že potřebujeme dohnat zábavné příležitosti, které jsme zmeškali během pandemie," zdůrazňuje analytik.

(hýbl, fakti.bg, repro: youtube)


Anketa

Kdo by měl být novým českým eurokomisařem?