Volkswagen čelí výraznému poklesu zisku a tržeb

byznys

Německá automobilka Volkswagen oznámila již druhé snížení své prognózy pro probíhající fiskální rok. V páteční večerní zprávě firma uvedla, že očekává významný pokles tržeb i ziskovosti.

Volkswagen čelí výraznému poklesu zisku a tržeb
Ilustrační foto
28. září 2024 - 13:50

Dosavadní optimistické odhady byly revidovány směrem dolů, což signalizuje pokračující potíže, s nimiž se společnost potýká.

Podle německého deníku Handelsblatt Volkswagen původně předpovídal nárůst tržeb až o pět procent, avšak nyní očekává pokles. Nová projekce stanovuje celkové tržby na přibližně 320 miliard eur, což je méně než v předchozím roce. Podobně byla snížena i cílová operativní zisková marže, která se původně pohybovala mezi 6,5 až 7,0 procenty. Podle nové prognózy Volkswagen očekává ziskovou marži jen ve výši 5,6 procenta.

Nižší prodeje a komplikace na zahraničních trzích

Automobilka předpokládá, že letos prodá kolem devíti milionů vozidel, což by bylo mírně méně než v roce 2023. Dříve přitom firma očekávala až tříprocentní růst prodejů. Negativně se na výsledcích odrazí také odchod společnosti z ruského trhu a slabší výkonnost v zemích mimo Evropu.

Volkswagen zdůvodňuje horší vyhlídky „náročnými tržními podmínkami“. Současně s tím vydala také Porsche Holding, která vlastní 31,9 procenta akcií Volkswagenu, varování před nižšími zisky.



Ztráta podílu v Číně a problémy s elektromobilitou

Volkswagen, který se v posledních letech snaží prosadit na poli elektromobility a digitalizace, stále více ztrácí kontakt s konkurencí, zejména na svém klíčovém trhu v Číně. Na tamním trhu se firma potýká s tvrdou konkurencí místních výrobců a společnosti Tesla. V oblasti elektrických vozů a plug-in hybridů je německá automobilka v Číně téměř bezvýznamná. Dokonce i v segmentu tradičních spalovacích motorů, kde VW dosud vykazoval slušné výsledky, zaznamenává pokles tržních podílů.

Kromě Číny se Volkswagen potýká také s celkovým poklesem prodeje osobních automobilů v Evropě. V první polovině roku 2024 bylo v Evropě zaregistrováno přibližně 7,9 milionu vozů, což je výrazně méně než 9,6 milionu vozů registrovaných ve stejném období roku 2019. Tržní prostředí je obzvláště náročné v Německu.

Psali jsme:

Interní konflikty ohrožují stabilitu firmy

Kromě složité situace na trhu čelí Volkswagen i vnitřním problémům. Napětí mezi vedením společnosti a silnými odbory, které mají u Volkswagenu dlouhou tradici, se vyostřuje. Vedení oznámilo plány na restrukturalizaci hlavní značky VW, což by mohlo vést k masivnímu propouštění tisíců zaměstnanců. Zároveň vedení nevyloučilo uzavření některých výrobních závodů.

Volkswagen tak v současné době čelí nejen vnějším výzvám v podobě měnícího se trhu a poklesu prodejů, ale také vnitřním konfliktům, které by mohly dále ohrozit jeho pozici na trhu.

(hýbl, Handelsblatt.com, repro: commelblog)


Anketa

Měl by podle vás Miroslav Kalousek založit novou politickou stranu?