Omezený dopad sankcí. Moskva zvyšuje export ropy

byznys

Navzdory sankcím dovezly letos v dubnu indické rafinerie celkem 1,96 milionu barelů ruské ropy denně, což je nejvíce od července minulého roku a téměř o 19 procent více než v březnu.

Omezený dopad sankcí. Moskva zvyšuje export ropy
Ilustračí foto
6. května 2024 - 16:02

Tento nárůst se uskutečnil navzdory novému kolu sankcí ze strany Spojených států proti ruskému syndikátu lodní dopravy ropy, které vedly k spekulacím, že indické rafinerie by mohly přistupovat k dodávkám opatrněji. Obchodní zdroje však uvedly, že sankce měly na tok ruské ropy do Indie pouze okrajový a krátkodobý dopad, podrobně analyzuje ve svém článku The Indian EXPRESS.

Dovoz ruské ropy do Indie dosáhl v dubnu devítiměsíčního maxima, částečně také z důvodu poškození ruských rafinérských kapacit útoky ukrajinských dronů, což vedlo ruské ropné producenty podle dat sledování lodí a průmyslových pozorovatelů, k většímu vývozu zlevněných barelů. Rusko tvořilo 40,3 procenta z celkových 4,86 milionu barelů ropy denně, které Indie dovezla v dubnu. Jedná se o první případ za sedm měsíců, kdy Moskva měla více než 40 procentní podíl na dovozech ropy do Nového Dillí. Jak ukazují data podíl Ruska předtím klesl za poslední čtyři měsíce z maximální úrovně podílu téměř 46 procent, zaznamenané v květnu 2023, na asi 33 procent.

„První vlna útoků ukrajinských dronů na ruskou rafinérskou infrastrukturu na konci ledna a začátkem února zvýšila ruský mořský vývoz ropy na 3,8 milionu barelů denně, což je o 300 000 barelů denně více než průměrný objem 3,5 milionu barelů mezi listopadem 2023 a únorem 2024. Vzhledem k tomu, že Rusko nemá kapacity pro rafinaci takového množství ropy, exportovali její producenti tyto přebytky a indičtí kupci tak měli možnost nakoupit více," uvedl Viktor Katona, vedoucí analýz surové ropy ve společnosti Kpler.



Omezený dopad sankcí

Spojené státy za poslední měsíce sankcionovaly několik lodí za obcházení cenového stropu skupiny G7 ve výši 60 dolarů za barel na ruskou mořskou ropu, kromě toho sankcionovaly několik provozovatelů flotil a vlastníků lodí. Významně byla sankcionována americkými sankcemi v posledním týdnu února ruská státní přepravní společnost Sovcomflot.

Následně začali indičtí rafinéři odmítat dodávky na tankerech společnosti Sovcomflot v zjevném pokusu vyhnout se riziku sekundárních sankcí. Tato pauza však byla krátkodobá, protože tankery Sovcomflot začaly po získání jasnějšího přehledu o rozsahu nejnovějších sankcí opět vykládat ropu v indických přístavech. Podle informací z oboru se indičtí rafinéři stále vyhýbají tankerům, které byly výslovně sankcionovány Spojenými státy a jejich spojenci, ale již neuplatňují plošný zákaz tankerů Sovcomflot, jak tomu bylo původně po oznámení nejnovějšího kola sankcí ze strany Washingtonu.

Data sledování lodí ukazují, že během posledního týdne vyložily alespoň dva tankery Sovcomflot ropu v indických přístavech. Je třeba zdůraznit, že Indie kupuje ruskou ropu na základě dodaného množství, což znamená, že zodpovědnost za zajištění dopravy a pojištění zásilek leží na ruských dodavatelích a indičtí kupci za to nenesou žádnou odpovědnost.

Psali jsme:

„Zdá se, že dokonce i přímé sankce nejsou problémem, zvláště když se začnou shodovat ruské přepravní služby a indické námořní regulační služby," řekl Katona. Indický námořní regulátor minulý týden schválil několik ruských pojišťovacích společností pro poskytování námořního pojištění tankerům. Využívání služeb takových pojišťovatelů by zajistilo, že zásilky nebudou předmětem cenového stropu G7. Režim cenového stropu byl zaveden v prosinci 2022 a zakazuje vývoz ruské mořské ropy za více než 60 dolarů za barel, pokud obchod zahrnuje západní přepravní nebo pojišťovací služby. Poskytovatelé služeb v koaličních zemích jsou dominantními hráči na globálním trhu s lodní dopravou.

Slevy mají význam

Dodávky středně těžké ropy Urals - vlajkové ropy Ruska a hlavní složky indických nákupů ruské ropy - dosáhly v dubnu rekordního maxima 1,54 milionu barelů denně, což představuje téměř 79 procent indického dovozu ruské ropy. Zjevně byl cenový rozdíl mezi Urals a konkurenčními ropnými třídami z tradičních západoasijských dodavatelů Indie dostatečně významný, aby indičtí rafinéři upřednostnili ruskou třídu.

V dubnu klesl dovoz ropy do Indie ze Saúdské Arábie na sedmiměsíční minimum 0,61 milionu barelů denně, což bylo o 20,2 procenta méně než objemy dovezené v březnu. Podobně byly dubnové objemy dovozu z Iráku o čtvrtinu nižší než v předchozím měsíci, na úrovni 0,88 milionu barelů denně. Před válkou na Ukrajině byly Irák a Saúdská Arábie dvěma hlavními dodavateli ropy do Indie. Ale když Západ začal po ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022 omezovat svou závislost na ruských energetických dodávkách, Rusko začalo nabízet slevy na svou ropu a indické rafinerie začaly s oblibou nakupovat zlevněné barely.

„Import ropy ze Saúdské Arábie do Indie je nejnižší od září 2023, což svědčí o tom, že pokud mohou indičtí rafinéři nakupovat náklady ropy Urals na volném trhu se slevou 4 dolarů za barel oproti Brentu (globální benchmark), jsou nuceni snížit své objednávky saúdskoarabské ropy, která je obvykle o 5-6 dolarů za barel dražší," uvedl Katona.

Jako třetí největší spotřebitel ropy na světě s vysokou úrovní závislosti na dovozu, přesahující 85 procent, je Indie mimořádně citlivá na ceny ropy. Ačkoliv obchodní zdroje naznačily, že slevy na ruskou ropu se v posledních měsících výrazně snížily, indičtí rafinéři zjevně zůstávají nakloněni k nákupu ruské ropy, protože i při nižších úrovních slev vedou vysoké objemy dovozu k významným úsporám.

(jk, indianexpress, screen: PBS)


Anketa

Kdo podle vašeho názoru tříští a radikalizuje naši společnost?